Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorChristensen, Ingrid Reite
dc.contributor.authorWøllo, Karoline
dc.contributor.authorKugathasan, Aishani
dc.date.accessioned2022-11-17T14:00:00Z
dc.date.available2022-11-17T14:00:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3032489
dc.description.abstractDet kan sies å være en økning i barn og unge som opplever psykiske vansker. Som et resultat har forventningene til læreren økt. Denne studien undersøker hvordan grunnskolelærere opplever sin rolle i arbeidet med psykisk helse, hvordan de tilnærmer seg elever med psykiske vansker, og hvilke metoder og perspektivene de tar i bruk i dette arbeidet. Bakgrunnen for dataene er intervju med seks lærere i grunnskolen. De transkriberte intervjuene og teorien danner grunnlaget for funnene som fremkommer. Funnene indikerer at lærerne mangler kunnskap og kompetanse i arbeidet med psykisk helse, og dette begrenser dem i arbeidet med psykisk helse i skolen. Det pekes på at det er behov for en tydelig rolleavklaring og klare retningslinjer på hva som forventes av dem i arbeidet med psykisk helse i skolen, og hvor grensene går for hva de kan gjøre. Lærere utrykker at de ikke er “psykologer” og at det som ligger i forventningene når de skal hjelpe elever med vansker, i mange tilfeller går utenfor deres gitte rolle. Videre viser funnene at det generelt arbeides lite og uformelt med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring på de enkelte skolene. Likevel indikerer funnene at lærere arbeider helsefremmende med metoder og perspektiver uten selv å være klar over det. De understreker betydningen av gode relasjoner, uten å arbeide systematisk med dette eller at det kommer frem akkurat hvordan de gjør dette. I tillegg har de mange samtaler med elevene, de tilrettelegger for rutiner og forutsigbarhet, og driver opplæring i tanke- og følelseshåndtering. Dette er eksempel på mulige helsefremmende perspektiv. På tross av dette ser ikke lærerne selv ut til å se sammenhengen mellom det de gjør og psykisk helse. Children show an increased level of mental health problems. Because teachers interact with children every day, their role has been extended. It also exists an expectation that teachers should be mental health educators. This study will examine how teachers in primary schools perceive their role when working with mental health in school. Further, this study will present how the teachers approach pupils with mental health problems, and the methods they use when facilitate for children with mental health problems. This qualitative research study is based on six individual interviews with teachers in primary schools. The transcribed interviews and theory have been the base for the findings that source from this project. The findings indicate that the teachers lack knowledge and competence, and they therefore have limited resources in facilitating for mental health in schools. The teachers express that they are not mental health professionals, and that the expectations that exist about what they should know and do, is beyond their competencies. The findings show that the new topic “livsmestring” is implemented within an unformal setting. Nevertheless, the teachers have perspectives and methods they use that can be health promoting. They highlight the meaning of good relationships with their pupils, without being systematic or concrete when describing this. They also have a lot of conversations with the pupils, they facilitate for routines, and they educate the pupils in emotion- and thought management. Even though the teachers usepossible health promoting strategies, they are not aware of the health promoting work they do in schools.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectPsykisk helse i skolenen_US
dc.subjectLivsmestringen_US
dc.subjectPsykiske vanskeren_US
dc.subjectLærereen_US
dc.subjectEleveren_US
dc.title"Jeg synes den terskelen har blitt høyere". Læreres beskrivelser av arbeid med psykisk helse i skolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber115en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel