Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEriksen, Harald
dc.contributor.authorWinnje, Vilde Marie
dc.date.accessioned2022-11-17T13:47:27Z
dc.date.available2022-11-17T13:47:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3032486
dc.description.abstractI denne avhandlingen kan du lese om hvordan ni elever fra en 6. klasse oppfatter to ulike undervisningsmetoder som ble tatt i bruk i undervisning om skjønnlitteratur. Ved hjelp av intervensjon, observasjon og intervju har jeg undersøkt hvordan elevene oppfattet undervisningen, om de har god lesemotivasjon og hva de foretrekker i undervisning om skjønnlitteratur. Problemstillingen er «Hvordan oppfatter en 6. klasse undervisningsmetodene som blir brukt under arbeidet med den skjønnlitterære boken Ti kniver i hjertet?», i tillegg til et forskningsspørsmål som er «Hvilken tilnærming liker elevene best og hvordan begrunner de preferansene sine, med særlig vekt på lesemotivasjon?» Ved hjelp av Wolfgang Iser, Louise Rosenblatt og Stanley Fish sine teorier belyser jeg den leserorienterte siden av skjønnlitteratur. Mads Claudi i sin bok Litteraturteori, formilder kunnskap om den tekstorienterte tilnærmingen, der jeg legger hovedvekt på nykritikken. Tidligere forskning på feltet er gjort av blant andre Kari-Anne Rødnes, Hallvard Kjelen og Siri Hovda Ottesen sammen med Aasfrid Tysvær. Første hovedfunn er at de færreste elevene kunne forklare forskjellen på de ulike metodene. I deres oppfatning var analytisk tilnærming til litteratur relativt lik som en leserorientert. Elevenes oppfatning av de ulike undervisningsmetodene ble at de så på metodene som for like til å si noe om de hver for seg. Hovedfunn nummer to var at elevene var uenige i hva som var den beste metoden. Det var likevel et lite flertall som foretrakk leserorientert metode. Hovedkonklusjonen ble at elevene oppfatter undervisningsmetodene som like, men flertallet foretrekker når oppgavene har en leserorientert tilnærming, framfor en analytisk tilnærming. Denne avhandlingen er et bidrag til forskning på undervisningsmetoder om skjønnlitteratur på mellomtrinnet, som sammen med annen forskning kan hjelpe lærere å ta best mulig valg i undervisning av skjønnlitteratur. In this thesis you can read about how nine students from a 6th grade perceive two different teaching methods that are used in teaching about fiction. Using intervention, observation, and interview, I have investigated how the students perceived the teaching, whether they have good motivation for reading and which teaching method they prefer in teaching about fiction. My main research question is «How does a 6th grade perceive the teaching methods used during the work on the fiction book Ti kniver I hjertet? », In addition to another research question which is «Which approach do the students like best and how do they justify their preferences, with special emphasis on reading motivation? » Using the theories of Wolfgang Iser, Louise Rosenblatt, and Stanley Fish, I illuminate the reader-oriented side of fiction. Mads Claudi in his book Literary Theory, conveys knowledge of the text-oriented approach, where I place the main emphasis on new criticism. Previous research in the field has been done by, among others, Kari-Anne Rødnes, Hallvard Kjelen and Siri Hovda Ottesen together with Aasfrid Tysvær. The first main finding is that very few students could explain the difference between the different methods. In their view, the analytical approach to literature was relatively similar to a reader-oriented one. The students' perception of the different teaching methods was that they saw the methods as too similar to say anything about them individually. The second main finding was that the students disagreed on what was the best method. There was still a small majority who preferred a reader-oriented method. The main conclusion was that the students perceive the teaching methods as equal, but the majority prefer when the assignments have a reader-oriented approach, rather than an analytical approach. This thesis is a contribution to research on teaching methods about fiction at the penultimate year of primary school, which together with other research can help teachers make the best possible choice in teaching fiction.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectSkjønnlitteraturundervisningen_US
dc.subjectSkjønnlitteraturen_US
dc.subjectTekstorientert tilnærmingen_US
dc.subjectLeserorienteringen_US
dc.subjectLesemotivasjonen_US
dc.title«Det er stilt de samme spørsmålene igjen, bare at det er forskjellige setninger» - En avhandling om elevers oppfatninger av to tilnærminger til skjønnlitteraturundervisning på mellomtrinneten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber62en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel