Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSelvik, Sabreen
dc.contributor.authorValmestadrød, Jenny Solli
dc.date.accessioned2022-11-16T13:14:32Z
dc.date.available2022-11-16T13:14:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3032197
dc.description.abstractTema for denne studien er kritisk tenkning og elever med særskilte behov. Etter at den nye læreplanen for kunnskapsløftet kom i 2020, ble kritisk tenkning satt på dagsorden. Kritisk tenkning og etisk bevissthet ble et overordna mål i læreplanen, og skal være gjennomgående i undervisning i alle fag. Med tanke på samfunnets endring de siste årene med blant annet koronapandemien og krigen i Ukraina, er evnen til kritisk tenkning viktigere enn noen gang. I forbindelse med endring i læreplanen er det relevant å rette søkelyset mot elever med særskilte behov, det vil si elever med lærevansker og elever som mottar spesialundervisning. Har elevene med særskilte behov de samme mulighetene til å utvikle kritisk tenkning som andre elever? Med dette som utgangspunkt er studiens problemstilling formulert som følger: Hvordan kan lærere ivareta elever med særskilte behov i arbeid med kritisk tenkning? For å svare på problemstillingen er det benyttet kvalitativt intervju som metode. Fem lærere fra ulike skoler rundt om i Norge er intervjuet til prosjektet. Intervjuene er transkribert, tolket og analysert ved hjelp av meningsfortettende analyse. Induktiv metode er førende for valg av teorien, det vil si at funnene fra informantene er ledende for hvilke undertemaer, teori og litteratur som brukes. For å belyse argumentene til informantene er det tatt i bruk motivasjonsteori med Ryan og Deci (2000), samt Bloom og Krathwohl (1956) om Blooms Taksonomi, som dreier seg rundt nivå av tenkning. Studiens diskusjonskapittel fokuserer på tre overordna tema: Begrepsforståelse, å ta i bruk læreplanmål og å skape økt læringsutbytte for kritisk tenkning. Studien belyser sammenhengen mellom begrepsforståelsen av kritisk tenkning og elever med særskilte behov, og hvordan den forståelsen påvirker hvordan lærerne arbeider. Det drøftes hvordan læreplanen beskriver at kritisk tenkning skal gjennomsyre alle fagene, og avslutningsvis diskuteres det hvilke faktorer som skaper læringsutbytte i arbeid med kritisk tenkning. The topic of this study is critical thinking and students with special needs. In the national curriculum for the promotion of knowledge: «Læreplanen for kunnskapsløftet 2020», critical thinking was put on the agenda. Critical thinking and ethical awareness became an overaching aim in the curriculum, and should be consistent in teaching in all subjects. Given the change in society the recent years, including the covid pandemic and the war in Ukraine, the ability to think critically is more important than ever. Considering changes in the curriculum, it is relevant to focus on students with special needs, involving students with learning difficulties and students who receive special education. Do students with special needs have the same opportunities to develop critical thinking as other students? Consequently, the main objective of the study is formulated as follows: How can teachers facilitate for students with special needs when working with critical thinking? Qualitative interview has been used as a method in this study, and five teachers from different schools around Norway have been interviewed. The interviews were transcribed, interpreted and analyzed using condensing analysis. Inductive method was guiding the choice of theory, i.e. the informants’statements were guiding which sub-themes, theory and literature has been included. To elucidate the informants' arguments, motivational theory has been used with Ryan and Deci (2000), as well as Bloom and Krathwohl (1956) on Bloom's Taxonomy. Lastly, a discussion of the three overarching topics: Understanding concepts, applying curriculum goals and creating increased learning outcomes for critical thinking is presented. The connection between the conceptual understanding of critical thinking and students with special needs, and how this understanding affects how teachers work, is discussed. Furthermore, the study describes the use of the curriculum, discuss whether critical thinking should permeate all subjects, and finally a discussion of the factors which can create learning outcomes in work with critical thinking is included.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectKritisk tenkningen_US
dc.subjectSærskilte behoven_US
dc.subjectLærevanskeren_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectEleveren_US
dc.title"Kritisk tenkning er for alle": En kvalitativ studie om hvordan lærere arbeider med elever med særskilte behov for å utvikle kritisk tenkningen_US
dc.title.alternativeCritical thinking belongs to everyoneen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber71en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel