Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFredriksen, Bendik
dc.contributor.authorUlland, Therese Grandahl
dc.date.accessioned2022-11-16T12:42:53Z
dc.date.available2022-11-16T12:42:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3032179
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg opplevelsen av tilhørighet blant elever i en klasse på mellomtrinnet, og hvordan musikkaktiviteter kan brukes for å skape tilhørighet. Det å oppleve å ha et sted å høre til går under de sosiale behovene i Maslows behovspyramide samtidig som at det er viktig for den sosiale utviklingen. Hvilken plass blir dette egentlig gitt i skolen i dag og hvor mye fokus er det egentlig på det? Men først og fremst, hvordan kan vi fremme følelsen av tilhørighet? Studiens kjerne går ut på musikkaktiviteter og hvilken innvirkning slike aktiviteter har på tilhørighet. Har musikkaktiviteter noe med tilhørighet å gjøre? Hvis ja, i hvilken grad? Og gir musikkaktivitetene oss noe som andre aktiviteter ikke gjør? I denne studien vil det bli presentert teorier om tilhørighet som går på tilhørighet som sosialt behov og som nødvendig for sosial utvikling. Videre tas det opp legitimeringstenkning i musikkfaget for å hjelpe med legitimeringen inn mot tilhørighet. Det er gjennomført kvalitative forskningsintervjuer i form av en-til-en intervjuer og fokusgruppeintervjuer av lærere og elever tilhørende en klasse på mellomtrinnet. Det er også gjennomført en observasjon av en musikktime. Transkripsjonene fra intervjuene og observasjonen ble analysert gjennom koding i NVivo som ble brukt inn mot drøftingen. Studien har en del begreper som må avklares, og mye av intervjuene gikk derfor til å forstå hva informantene forstod som tilhørighet og musikkaktiviteter. Dette mente jeg var viktig fordi definisjonsmakten ligger hos dem. Det kommer frem i funnene og i teorien at tilhørighet blir til gjennom fem samarbeidene faktorer. Disse fem faktorene kobles direkte til legitimeringstenkning i musikkfaget og det informantene ser på som sammenhengen mellom musikk og tilhørighet. Musikkaktivitetenes særegenhet i arbeidet for tilhørighet kan være en interessant videreføring av denne studien. This master thesis looks at the experience of belonging among pupils (age 10-13), and how music activities can be used to create a feeling of belonging. To experience belonging is a part of one of Maslow’s needs in his hierarchy of need – social needs. Belonging is also important for social development. How much attention is given to the meaning of belonging in school? And of most interest for this thesis: How can taking part in musical activities lead to a feeling of belonging? The core of this thesis is about music activities and what kind of role it plays within development of belonging. Has music activities anything to do with this? And in what scale? And do music activities give us something other activities do not? In this thesis I will present theories about belonging as a social need and as a necessity for social development. Later we will move over to the legitimization of the music subject to help us legitimize music activities in a belonging context. The research process has been carried out through qualitative interviews, both as one-to-one interviews and focus group interviews. The informants are pupils and teachers coming from the same class. In addition to the interviews, an observation of a music class has been carried out. The transcriptions of the interviews and the observation has been analysed through coding in NVivo, and the results are later discussed in light of the theory. An important part of the study consists of defining central concepts, and in the interviews the informants were asked to explain their understanding of belonging and musical activities. This is important because the power of definition lies within the informants. The research and literature show us that belonging consists of five factors. These factors are directly linked to the legitimization of the music subject as well as the informants’ thoughts about the connection between music activities and belonging. Looking at what makes music activities special would be interesting for further research.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectMusikken_US
dc.subjectMusikkpedagogikken_US
dc.subjectTilhørigheten_US
dc.subjectLegitimeringstenkningen_US
dc.subjectSosiale behoven_US
dc.subjectSosial utviklingen_US
dc.subjectFølelseren_US
dc.subjectMusikkaktiviteteren_US
dc.subjectMusicen_US
dc.subjectMusic educationen_US
dc.subjectBelongingen_US
dc.subjectLegitimizationen_US
dc.subjectSocial needsen_US
dc.subjectSocial developmenten_US
dc.subjectEmotionsen_US
dc.subjectMusic activitiesen_US
dc.titleMusikk og tilhørighet: Hvordan virker musikkaktiviteter i skolehverdagen inn på tilhørighet i en klasse på mellomtrinnet?en_US
dc.title.alternativeMusic and belonging: How does music activities in the everyday school life effect the feeling of belonging among 10 to 13 year olds?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber63en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel