Show simple item record

dc.contributor.advisorRognes, Andre
dc.contributor.authorKhaliq, Tasneem
dc.date.accessioned2022-11-07T12:13:05Z
dc.date.available2022-11-07T12:13:05Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3030417
dc.description.abstractDenne oppgaven omhandler to sentrale begreper som er den matematiske samtalen og ipad. Kommunikasjon er også et av kjerneelementene i matematikk som er nedfelt i læreplanen. Det å kommunisere i matematikk innebærer å kommunisere på matematisk språk i både argumentasjon, resonnement og samtaler. Kommunikasjon i matematikk er viktig for at læreren får innblikk i elevenes tenkning. Digitalisering er et hetende tema i nåtiden, og det innføres iPad etter hvert på alle skoler. IPad er noe som skal brukes av elever hver eneste dag, og da er det viktig at lærerne har kunnskap og kompetanse for å integrere det verktøyet i matematikkundervisningen for fremme læring. Denne masteroppgaven er en kvalitativ forskning hvor jeg har knyttet sammen iPad og kommunikasjon. Jeg vil undersøke hvordan lærere tilrettelegger og gjennomfører matematiske samtaler på skoler der læreren tar i bruk iPad i matematikkundervisningen. Samtale handler ikke bare om å prate, men å kunne dele tanker, ideer, strategier og forklaringer. Jeg har sett for meg hvilke og hvor viktig lærerens rolle er i dette arbeidet. Jeg vil vise til hvilke kompetanser lærere bør besitte med for å kunne planlegge, gjennomføre og lede produktive matematiske samtaler ved å ta i bruk iPad i undervisningen. For å få svar på forskningsspørsmålet mitt har jeg samlet inn data ved å intervjue tre ulike lærere fra ulike skoler. I tillegg til det har jeg observert to matematikkøkter på to ulike skoler. Siden jeg har valgt begynneropplæring som mitt masterfag, har jeg rettet fokuset mot barn på småtrinnet. Min datainnsamling vil utdype hvordan læreren kan lykkes i å ha gode matematiske samtaler ved å velge ut oppgaver på ipad. Andre begreper som er viktige i matematiske samtaler som jeg kommer til å nevne underveis er spørsmål læreren bør stille, samtaletrekk, five practises, hva slags oppgaver læreren bør velge. En annen viktig ting som også omdiskuteres er motivasjon i matematikk. Jeg vil vise til hvordan iPad kan være et hjelpemiddel som vil øke støtten og læringen til elevene, slik at elevene ser at det fremmer forståelse i matematikk. Denne kunnskapen og arbeidet vil jeg ta med meg videre som fremtidig lærer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.subjectMatematikken_US
dc.subjectKompetanseen_US
dc.subjectiPaden_US
dc.subjectLærereen_US
dc.titleMatematiske samtaler i en digital verdenen_US
dc.title.alternativeMathematics discussions in a digital worlden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record