Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMoljord, Gøril
dc.contributor.authorElvebakk, Amanda
dc.date.accessioned2022-11-07T10:23:33Z
dc.date.available2022-11-07T10:23:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3030364
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å få kunnskap om hva som kjennetegner læreres relasjonsarbeid i møtet med elever med autismespekterforstyrrelse (ASF). Oppgaven har sett på hvordan lærere arbeider i møtet med denne elevgruppen, i tillegg til hvilke faktorer som påvirker dette relasjonsarbeidet. Bakgrunnen for studien er at skolens inkluderings-prinsipp resulterer i at elever med særskilte behov, for eksempel ASF, i utgangspunktet skal være en del av ordinær klasse og dermed går sammen med typisk utviklede elever. Lærerne for disse klassegruppene trenger derfor å vite noe om hva ASF er og hvilke sosiale og emosjonelle utfordringer denne elevgruppen står ovenfor, for å best mulig kunne etablere positive relasjoner med elever med ASF. Denne masteroppgaven er basert på en kvalitativ intervjustudie, der fire lærere som har erfaring med elever med ASF ble intervjuet om sine erfaringer og refleksjoner. Studien fant at lærerne jobbet for å etablere en tydelig struktur og forutsigbarhet for elevene med ASF, i tillegg til å jobbe for å bli godt kjent med og anerkjenne elevenes behov, erfaringer og interesser. Utfordringer i møtet med elevene med ASF kan være utagerende atferd, å etablere tillit, og det at en ikke klarer å tolke elevenes ansiktsuttrykk og sinnstilstand. Elementer som kom frem i denne studien – anerkjennelse, struktur og forutsigbarhet – viser seg å være viktige for relasjonsarbeid i møtet med alle elever, og ikke kun elever med ASF eller andre særskilte behov. Det er derfor rimelig å kunne forvente at dette er noe alle utdannede lærere behersker til en viss grad.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.subjectLærer-elev-relasjonen_US
dc.subjectAutismespekterforstyrrelseren_US
dc.subjectRelasjonsarbeiden_US
dc.titleLærer-elev-relasjonen i møtet med elever med autismespekterforstyrrelseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel