Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKost, Dominique
dc.contributor.authorFagerås, Kaia
dc.contributor.authorSævik, Hildegunn
dc.date.accessioned2022-11-04T13:54:24Z
dc.date.available2022-11-04T13:54:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3030216
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å se på hvordan innovasjonsklima i norske bedrifter blir påvirket av institusjonelle omgivelser, og vi studerer innovasjonsklima i lys av institusjonell teori. Studien tar utgangspunkt i følgende problemstilling: «Hvordan påvirker formelle og uformelle institusjoner innovasjonsklima i norske bedrifter?». Vi har benyttet oss av kvalitativ metode og undersøkt problemstillingen gjennom en casestudie av tre bedrifter. Data er samlet inn fra åtte informanter gjennom strukturerte dybdeintervjuer. Samlet sett indikerer våre funn at påvirkningen fra formelle institusjoner, tvungen isomorfi, ser ut til å både kunne styrke og begrense innovasjonsklima. Når det gjelder uformelle institusjoner, indikerer våre funn at mimetisk isomorfi kan se ut til å styrke innovasjonsklima i større grad enn begrense. Videre kan normativ isomorfi både styrke og begrense innovasjonsklima i omtrent like stor grad, derimot ser tvungen isomorfi ut til å i større grad begrense innovasjonsklima. Vi fant at innovasjonskåringen til Innovasjonsmagasinet kan fungere som en uformell institusjon og kan være med på å styrke innovasjonsklima til en viss grad, men viser også til mulige begrensninger. Samtidig viste våre funn at ledelse, frihet og tydelige mål er de viktigste faktorene for et velfungerende innovasjonsklima, og som kan være viktig for å håndtere påvirkning fra institusjoner. Våre funn kan gi bedrifter en økt forståelse av hvordan isomorfi påvirker deres innovasjonsklima, noe som kan være fordelaktig i tilrettelegging av deres innovasjonsarbeid.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet – storbyuniversiteteten_US
dc.subjectKlimaen_US
dc.subjectInnovasjonsklimaen_US
dc.subjectInnovasjonen_US
dc.subjectInstitusjonell teorien_US
dc.subjectInstitusjoneren_US
dc.subjectIsomorfien_US
dc.subjectLegitimiteten_US
dc.titleInnovasjonsklima - påvirkning fra institusjonelle omgivelser. En casestudie av norske innovative bedrifteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel