Innovasjonsklima - påvirkning fra institusjonelle omgivelser. En casestudie av norske innovative bedrifter
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven er å se på hvordan innovasjonsklima i norske bedrifter
blir påvirket av institusjonelle omgivelser, og vi studerer innovasjonsklima i lys av institusjonell
teori. Studien tar utgangspunkt i følgende problemstilling: «Hvordan påvirker formelle og
uformelle institusjoner innovasjonsklima i norske bedrifter?». Vi har benyttet oss av kvalitativ
metode og undersøkt problemstillingen gjennom en casestudie av tre bedrifter. Data er samlet
inn fra åtte informanter gjennom strukturerte dybdeintervjuer. Samlet sett indikerer våre funn
at påvirkningen fra formelle institusjoner, tvungen isomorfi, ser ut til å både kunne styrke og
begrense innovasjonsklima. Når det gjelder uformelle institusjoner, indikerer våre funn at
mimetisk isomorfi kan se ut til å styrke innovasjonsklima i større grad enn begrense. Videre
kan normativ isomorfi både styrke og begrense innovasjonsklima i omtrent like stor grad,
derimot ser tvungen isomorfi ut til å i større grad begrense innovasjonsklima. Vi fant at
innovasjonskåringen til Innovasjonsmagasinet kan fungere som en uformell institusjon og kan
være med på å styrke innovasjonsklima til en viss grad, men viser også til mulige
begrensninger. Samtidig viste våre funn at ledelse, frihet og tydelige mål er de viktigste
faktorene for et velfungerende innovasjonsklima, og som kan være viktig for å håndtere
påvirkning fra institusjoner. Våre funn kan gi bedrifter en økt forståelse av hvordan isomorfi
påvirker deres innovasjonsklima, noe som kan være fordelaktig i tilrettelegging av deres
innovasjonsarbeid.