Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLund, Siv
dc.contributor.authorSmedsland, Aslak
dc.date.accessioned2022-11-03T12:01:40Z
dc.date.available2022-11-03T12:01:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3029872
dc.description.abstractBakgrunn: Bakgrunnen for studien er egne erfaringer som kroppsøvingslærer der elevene klager over urettferdige lag, eller sier at de ikke vil være med på en aktivitet fordi de syns de er dårlige i kroppsøving. Det viser seg at det ofte er et misforhold mellom elevenes tanker og erfaringer rundt kroppsøving, læreplanen og kroppsøvingslærerens undervisningspraksis. Formål: Studiens formål er å undersøke hva elevene legger i det å være god i kroppsøving. Studiens problemstilling er” Hvilke former for kompetanse verdsettes i kroppsøving av elever på 2.trinn - hva mener de kjennetegner en elev som er god i kroppsøving?”. Utvalg: Fem informanter i alderen 8 år fra en barneskole i Agder ble rekruttert ved strategisk utvalg. Metode: Studien er basert på kvalitativ metode med semistrukturerte intervjuer, hvor elevene hadde egne tegninger som støtte. Informantene skulle svare på spørsmål om hvordan de opplevde kroppsøvingsfaget, hvordan de oppfattet egen kroppsøvingskompetanse, hva de mente kjennetegnet noen som var gode i kroppsøving, og tegningene deres var forhåndsbestemte temaer som elevene ble spurt om. Resultat: Resultatene viser at de formene for kompetanse elevene verdsetter i kroppsøving er gode idrettslige ferdigheter, gode grunnleggende ferdigheter som å hoppe høyt og langt, styrke, oppførsel i kroppsøvingstimene, og det å yte etter beste evne. Konklusjon: Studien viser at elevene har forholdsvis lik oppfatning av hva som skal til for å være god i kroppsøving. Elevene har en gjennomgående oppfatning av at det å være god i kroppsøving handler om å være god i idrett, spesielt gode ferdigheter i fotball, kanonball og håndball. Elevene var også av den oppfatning at det å være god i kroppsøving også handlet om å ha gode fysiske ferdigheter, som å kunne hoppe langt, løpe fort og være god til å kaste. Elevene opplevde også at man viste kompetanse i kroppsøving gjennom god oppførsel i timene. Background: The background of the study is mainly own experiences as a physical education teacher. In my experience students will complain about unfair teams, and sometimes they don´t want to participate in an activity because they think that their skills are not sufficient. It often shows that there is a mismatch between students’ thoughts and experiences about physical education, the curriculum and the physical education teacher´s teaching practice. Purpose: The purpose of the study is to see how students assess competence in physical education. The issue of the thesis “What forms of competence is valued amongst second grade students in physical education? – what do they think characterizes a student who is good at physical education?”. Selection: Five students at the age of 8 years old were from a primary school in Agder were picked out through a systematic selection Method: The study is based on a qualitative method with half-structured interviews where the students had their own drawings as support. The students were to answer questions about how they experience physical education, how they perceive their own competence in physical education, what forms of competence they viewed as important in physical education and they were asked to elaborate on their drawing. Results: The results show that the forms of competence the students value in physical education are skills in sports, good basic skills such as jumping high and jumping far, great strength, behavior in class and performing to the best of their ability. Conclusion: The study shows that the students has a relatively similar perception of what it takes to be good at physical education. The students have a general perception that being good at physical education is about being good at sports like soccer, dodgeball and handball. The students believed that being good at physical education also was about having skills such as being able to jump far, run fast and be good at throwing. The students also claimed that they showed competence in physical education through good behavior in class.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectKroppsøvingen_US
dc.subjectBourdieu, Pierreen_US
dc.subjectOppgavemestringen_US
dc.subjectIdretten_US
dc.subjectKvalitativ forskningen_US
dc.subjectElevperspektiveren_US
dc.subjectSmåskolenen_US
dc.subjectPhysical educationen_US
dc.subjectTask masteryen_US
dc.subjectSportsen_US
dc.subjectQualitative researchen_US
dc.subjectStudent perspectivesen_US
dc.subjectPrimary schoolen_US
dc.title”Jeg er god i kroppsøving, fordi...”: En kvalitativ undersøkelse med fem elever på 2.trinnen_US
dc.title.alternative“I´m good at physical education, because…”en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber65en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel