Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRibu, Ingeborg Sophie
dc.contributor.authorHenriksen, Åshild Hjellegjerde
dc.contributor.authorStokkeland, Julianne
dc.date.accessioned2022-11-01T10:20:48Z
dc.date.available2022-11-01T10:20:48Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3029294
dc.description.abstractTemaet for denne studien er arbeidet ressursteamet gjør for å forebygge lese- og skrivevansker. Ressursteam er et tverrfaglig team der den spesialpedagogiske kompetansen til skolen er samlet. Teamet skal blant annet fungere som en støtte for lærere i deres arbeid. Det er gjort lite forskning på ressursteams arbeid tidligere. Derimot viser forskning at det er mulig å forebygge lese- og skrivevansker gjennom tidlig innsats. Tidlig innsats skal bidra til at elever som ikke har forventet progresjon får hjelp raskt slik at vansken ikke utvikler seg. Denne studien er gjennomført av to studenter. Studiens formål er å undersøke om ressursteamet kan bistå i det forebyggende arbeidet. Studiens problemstilling er som følger: Hvordan arbeider ressursteam ved bekymring for lese- og skrivevansker hos en elev? Videre, for å besvare problemstillingen, er det utarbeidet to forskningsspørsmål: Hvordan organiserer skoler ressursteam? Hvordan kartlegger ressursteam elever for å avdekke lese- og skrivevansker? For å besvare problemstillingen er det benyttet en kvalitativ metode. Studiens empiri baserer seg på semistrukturert intervju med fem ressursteamledere. Datamaterialet er analysert og tolket ved hjelp av tematisk analyse som Johannessen med flere (2018) presenterer i fire steg. Resultatene viser at tverrfaglig samarbeid i skolen kan bidra positivt i arbeidet med elever med lese- og skrivevansker. Teamlederne gir inntrykk av at ressursteamene på deres skoler fungerer godt. Flere ser behov for systematiske planer og kartlegging av elever med lese- og skrivevansker. Mange av intervjupersonene nevner at lærerne mangler kunnskap lese- og skrivevansker og bruk av digitale hjelpemidler som kompenserende verktøy.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.subjectTverrfaglig samarbeiden_US
dc.subjectLese- og skrivevanskeren_US
dc.subjectForebyggingen_US
dc.subjectTidlig innsatsen_US
dc.subjectKartleggingen_US
dc.titleRessursteams arbeid med forebygging av lese- og skrivevanskeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel