Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHordvik, Mats Melvold
dc.contributor.authorJåtog, Emilie
dc.date.accessioned2022-10-27T13:06:39Z
dc.date.available2022-10-27T13:06:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3028683
dc.description.abstractHelse er et vidt og mangfoldig begrep. Undervisning i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring vil være uløselig koblet til helsebegrepet. Undervisning om helse påvirker elevenes forståelser av seg selv, andre og verden. Denne studien har undersøkt ressursmaterialer som er laget for det tverrfaglige teamet folkehelse og livsmestring gjennom en teoridrevet innholdsanalyse. Kommersielle, ideelle og offisielle aktører har tatt fatt på oppdraget med å tolke, utarbeide og selge inn ressursmaterialer om tematikken til skoler og lærere. Denne studien vil være med på å sette et søkelys på hvilke verdier, menneskesyn og formål de utarbeidede ressursmaterialene lener seg på. Formålet er å få mer innsikt i hvilket helsesyn som formidles til elever i 1-7 trinn og undersøke hvilke didaktiske implikasjoner dette kan medføre. Studien har skissert opp et rammeverk som skiller mellom psykologiske-, holistiske-, ekspertstyrte - og sosiologiske helseforståelser. Et systematisk litteratursøk ble utført for å kartlegge hvilken informasjon lærere kan innhente om tematikken gjennom søk på Google. Søket identifiserte 57 ressursmaterialer som var relatert til tematikken. Syv av disse ressursmaterialene ble inkludert da de var direkte tilkoblet læreplanen (2020) og tilpasset til 1.-7. trinn. Hovedfunnet fra innholdsanalysen er at alle de fire helseforståelsene gjør seg til kjenne i ressursmaterialene. Det er ingen av ressursmaterialene som kun baserer seg på én helseforståelse, og det kan se ut som flere av dem inkluderer aspekter fra alle de fire helseforståelsene. Dette kan tyde på at aktørene mener undervisning i folkehelse og livsmestring skal være et tema uten et avgrenset teori- og verdigrunnlag. På den andre siden kan det argumenteres for at aktørene ikke er bevisst de ulike helseforståelsene. Studien konkluderer med at undervisning basert på ulike helseforståelser vil ha ulike didaktiske implikasjoner. Dette er en indikator på viktigheten av at lærere reflekterer over hva som ligger til grunn i benyttede ressursmaterialer om folkehelse og livsmestring. The purpose of this study is to map and examine different understandings of health in materials created for the new theme in the Norwegian curriculum "health and life skills" (2020). Commercial-, non-profit- and official- organizations have started to interpret, prepare, and sell materials into schools and teachers. The materials are linked to the term of health, but health is a broad and diverse term. In this study, a framework is outlined to distinguishes between expert-, holistic, sociological, and psychological health understandings. By examining the materials and categorizing them within these health terms, will we be able to understand more of what the materials define and understand as health. A systematic search of literature was used to map what information teachers can obtain about the topic through a search on Google. The study identified 57 resource materials that were related to the topic. Only seven of these materials were suitable for analysis. The inclusion criteria were given through the fact that the materials had to be 1) adapted to 1.-7. steps and 2) directly connected to the Norwegian curriculum (2020). A theory-driven content analysis was conducted on the seven materials based on the study's four health understandings. The main finding of the study is that all four health understandings are reflected in the materials. None of the materials are based on just one health understanding, and it may seem that several of them include aspects from all four health understandings. This may indicate that the people behind the materials believe that teaching in health and life skills should be a topic without limited theory and values. However, there is variation in the degree to which and from which starting point the materials are based on the various health understandings. The conclusion of the study is that teaching with different understandings of health will have different didactic consequences. This means that it is important that the teachers take time and reflects around the materials before using it.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectFolkehelseen_US
dc.subjectLivsmestringen_US
dc.subjectHelseforståelseren_US
dc.subjectUndervisningen_US
dc.subjectPedagogikken_US
dc.subjectHealthen_US
dc.subjectLife skillsen_US
dc.subjectUnderstandings of healthen_US
dc.subjectTeachingen_US
dc.subjectPedagogyen_US
dc.titleHelseforståelser i folkehelse og livsmestring - En kvalitativ teoridrevet innholdsanalyse av ressursmaterialer laget for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestringen_US
dc.title.alternativeDifferent understandings of health in - Health and Life Skills A qualitative theory-driven content analysis of materials created for the interdisciplinary theme health and life skillsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber108en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel