Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSelvik, Sabreen
dc.contributor.authorHellerud, Margrethe
dc.date.accessioned2022-10-27T12:39:02Z
dc.date.available2022-10-27T12:39:02Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3028669
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg den lite omtalte utfordringen ved vold mot spesialpedagoger. Grunnmuren i studien er forebyggingsarbeidet som gjøres, eller burde gjøres i forbindelse med vold mot spesialpedagoger. Problemstillingen er dermed; Hvordan jobber skolene for å forebygge vold mot spesialpedagoger? Tidligere studier viser at spesialpedagoger er i en spesielt sårbar posisjon for vold fra elever. Det teoretiske rammeverket er ankret i Caplans (1964) velkjent tredeling av forebyggingsbegrepet; primær, sekundær og tertiærforebygging. For å besvare denne problemstillingen er det brukt et spørreskjema med åpne spørsmål. Dette gir respondentene mulighet til å utdype svarene sine. Rekrutteringen foregikk via e-post til skoler, deling på Facebook-gruppe for spesialpedagoger og bruk av nettverk. Resultatene viser at det er varierende hvor mye skolen har forebygging og arbeid med vold generelt som fokus. Størst svarprosent av respondentene oppgir at det ikke jobbes forebyggende, det blir ikke satt i gang tiltak og at tiltakene ikke er tilstrekkelige. Dette stemmer i stor grad overens med tidligere forskning. Viktige tiltak som trekkes fram som enten fungerende eller ønskelige er kompetanseheving, økt voksentetthet, hjelp fra andre instanser og tid til arbeidet. En viktig faktor som grunnsten for hele arbeidet er ledelsen. Resultatene viser at ledelsens fokus på området er varierende, men flere respondentene trekker fram viktigheten av å bli sett, hørt, bli tilegnet tid og at ledelsen legger ressurser i arbeidet. Fra denne masteroppgaven kan det dermed konkluderes med at det trengs mer fokus på temaet politisk og pedagogisk, slik at spesialpedagogene får mulighet til å ha forebyggende tiltak som kan sikre deres trygghet på arbeidsplassen. Dette bør også komme før arbeidslivet begynner, altså i utdannelsen for både skoleledere og pedagoger. This study covers the limited covered challenge regarding violence against special needs educators. The foundation of the study is the preventive work that is done, or should be done, regarding violence against special needs educators. The research question is; How do the schools work to prevent violence against special needs educators? Previous studies shows that special needs educators are extra vulnerable facing violence from students. The theoretical framework is based on Caplan´s (1964) three part division of the prevention issue; primary, secondary and tertiary prevention To answer the research question it is used a questionnaire with open ended questions. The open questions provided the respondents with a possibility to elaborate on their answers. The recruitment process of respondents was done via e-mail to schools, sharing information and the questionnaire link on a Facebook group for special needs educators and through my own network of educators. The results show that it varies to what extent the schools focus on prevention of- and work against violence in general. The majority share of the respondents experienced that there is no prevention work carried out, no measures are initiated and that the measures are not sufficient. These findings are in line with earlier research. Important measures that are stressed as either efficient or desired, are strengthened competence, more educators in one group, support from other institutions and more time for prevention work. A key to the topic is the management. The results show that the management’s focus in this field is varying, but several of the respondents stress the importance of being seen, listened to, granted time and that the management invests resources. From this study it can in other words be concluded that more focus on this topic is needed, both politically and pedagogically so that the special needs educators are offered preventive measure that can ensure their security at work. This should also be introduced in the education, both for school leaders and educators.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectVolden_US
dc.subjectSpesialpedagogeren_US
dc.subjectForebyggingen_US
dc.subjectTiltaken_US
dc.subjectSkolegangen_US
dc.subjectKvantitativ forskningen_US
dc.subjectViolenceen_US
dc.subjectSpecial needs educatorsen_US
dc.subjectPreventionen_US
dc.subjectMeasuresen_US
dc.subjectSchoolen_US
dc.subjectQuantitative researchen_US
dc.titleForebygging av vold mot spesialpedagogeren_US
dc.title.alternativePreventing violence against special needs educatorsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber82en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel