Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAukland, Knut
dc.contributor.authorHansen, Simon Simchai
dc.date.accessioned2022-10-26T13:52:42Z
dc.date.available2022-10-26T13:52:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3028471
dc.description.abstractDenne studien undersøker etiske kompetanser på mellomtrinnet i etikkundervisningen gjennom en intervensjon med VR-briller og 360-video. Rammeverket for studien er inspirert av pedagogisk designforskning, og tar sikte på å bidra praktisk og teoretisk. Studien er utført ved å utvikle en modell for etiske kompetanser bestående av kognitiv-, emosjonell- og handlingskompetanse, samt utvikle et undervisningsdesign som ble gjennomført med to intervensjoner, på to ulike klassetrinn (7. og 6. trinn). Problemstillingen for studien er: Hvordan kan et undervisningsdesign med VR-briller og 360-video fremme elevers etiske kompetanser i etikkundervisningen på mellomtrinnet? Problemstillingen er besvart gjennom tre forskningsspørsmål; hvordan og i hvilken grad fremmer undervisningsdesignet (1) kognitiv-etisk kompetanse, (2) emosjonell-etisk kompetanse og (3) handlings-etisk kompetanse. Det rike datamaterialet, bestående av elevtekster, intervjuer og observasjon, er grundig kodet i to runder og analysert ved hjelp av NVivo. Analysen er gjort med utgangspunktet i modellen for etiske kompetanser. Studien indikerer at undervisningsdesign ved hjelp av VR-briller fremmer etiske kompetanser og gir et innblikk i hva som preger den etiske tenkningen til elever på mellomtrinnet. Særlig interessant er elevenes utpregede tendens til å tenke etikk opp mot konsekvenser ved kognitiv-etisk kompetanse. Ved emosjonell-etisk kompetanse viser elevene at de klarer å ta flere ulike aktørers perspektiv. Elevene viser også stor tillit til omsorgspersoner ved handlingskompetanse. Noen løfter frem hevn og vold som handlingsvalg, som reiser interessante spørsmål i etikkdidaktikken. Gjennom analysearbeid og drøfting har jeg utviklet modellen for etiske kompetanser med flere underdomener. På denne måten bidrar studien til etikkdidaktikken ved å tilby en modell for etiske kompetanser, og fylle inn hull i forskingslitteraturen knyttet til hvordan elevene reflekterer etisk. This study examines ethical competences in moral education for age 11-13 years through an intervention with VR glasses and 360-video. The framework for the study is inspired by educational design research and aims to contribute practically and theoretically. The study proceeds by developing a model for ethical competences consisting of cognitive, emotional and action competence, as well as developing and designing teaching materials that were tested with two interventions, at 6th and 7th grade. The primary research question of this study is: how can a teaching design with VR headset and 360-video enhance students' ethical competences in moral education for age 11-13 years? To answer this, the study explores three secondary research questions; how and to what extent does the instructional design support (1) cognitive competence, (2) emotional competence and (3) action competence. The rich data material, consisting of student texts, interviews and observation, is thoroughly coded in two rounds and analyzed using NVivo. The analysis is done with the model for ethical competences. The study indicates that an instructional design using VR glasses enhance ethical competences and provides insight into the characteristics of ethical reasoning of pupils aged 11-12 years. Particularly interesting is the students' distinct tendency to think ethics in relation to consequences, as part of the cognitive competence. Through emotional competence, the pupils show the ability to take the perspective of several different actors. The students also display great confidence in adults and caregivers in action competence. Some highlights revenge and violence as possible course of action, raising interesting questions in moral education. Through the analysis and the discussion, I further develop the model for ethical competences with new subdomains. In this way, the study contributes to moral education by offering a model for ethical competences and filling in gaps in the research literature related to how pupils reflect ethically.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectEtikkdidaktikken_US
dc.subjectEtiske kompetanseren_US
dc.subjectPedagogisk designforskningen_US
dc.subjectVRen_US
dc.subject360videoen_US
dc.subjectEthical competenciesen_US
dc.subjectEducational design researchen_US
dc.subjectMoral educationen_US
dc.titleEtiske kompetanser og VR i etikkundervisningenen_US
dc.title.alternativeEthical competences and VR in moral educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber86en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel