dc.description.abstract | I denne studien har vi undersøkt hvordan lærere kan bruke museum som alternativ
læringsarena i naturfag. Bakgrunnen er naturfagets økte fokus på undring, nysgjerrighet, og
praktisk og utforskende arbeid, etter at den nye læreplanen ble tatt i bruk. Studien er basert på
teorigrunnlag i form av tidligere forskning rundt museumsundervisning for skole generelt,
samt et mer spesifikt teorigrunnlag med fokus på museum og andre læringsarenaer i naturfag.
For å undersøke temaet benyttet vi case-studie som forskningsdesign, med observasjon og
intervju som metoder. Resultatene ble analysert ved å bruke tematisk analyse hvor
kategoriene ble utarbeidet på bakgrunn av teorigrunnlaget, og følgende kategorier ble brukt i
analysen: struktur, elevaktivitet, forkunnskaper og interesse, samt fagdidaktisk tilnærming.
Gjennom å diskutere datamaterialet mot teorigrunnlaget har det kommet frem to fremtredende
utfordringer rundt bruk av museum. Den første utfordringen handler om at samarbeidet
mellom skole og museum ikke er tilstrekkelig for å sikre at museum som læringsarena blir
utnyttet optimalt. Den andre utfordringen handler om at måten undervisningen på museum
blir gjennomført på i liten grad bidrar til elevenes faglige læring. På bakgrunn av
utfordringene vi har oppdaget gjennom studien, har vi utarbeidet et didaktisk verktøy for
planlegging og gjennomføring av et museumsbesøk. Ettersom at dette verktøyet er utviklet på
bakgrunn av en case-studie av én gjennomføring av et undervisningsopplegg, bør det forskes
videre på hvilken påvirkning dette verktøyet kan ha på museumsundervisning. | en_US |