Good Behavior Game med elementer fra PAX
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3027825Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Good Behavior Game er et klasseromstiltak der lærer spiller et spill med elevene for å redusere forstyrrende atferd. Spillet går ut på at elevene skal følge regler for arbeidsro under en tidsperiode, der eventuelle regelbrudd blir registrert synlig for elevene. Regelbrudd er å forlate plassen, snakke uten tillatelse og berøring/forstyrrelser av medelever. Dersom elevene har færre regelbrudd enn et bestemt kriterium, vil de få en belønning. Tidligere studier har vist til både langtids- og korttidseffekter, og er som regel godt likt av både elever og lærere, noe som indikerer sosial validitet. PAX systemet er en utvidelse av Good Behavior Game, utviklet for å fremme prososial atferd hos barna. PAX inkluderer ytterlige evidensbaserte kjernepraksiser i tillegg til å spille spillet. Denne studien testet effekten av Good Behavior Game med elementer i fra PAX på tre klasser i barneskolen. Elementene inkludert er Grannys Wacky Prizes, en belønningsmetode basert på Premacks prinsipp, PAX Quiet og Beat the Timer. Tiltaket viste seg effektiv for alle tre klasser. Årsaker til effekt og svakheter ved studien blir diskutert.