Show simple item record

dc.contributor.advisorStrømgren, Børge
dc.contributor.authorØdegård, Erik Paszkiewicz
dc.date.accessioned2022-10-24T10:00:47Z
dc.date.available2022-10-24T10:00:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3027825
dc.description.abstractGood Behavior Game er et klasseromstiltak der lærer spiller et spill med elevene for å redusere forstyrrende atferd. Spillet går ut på at elevene skal følge regler for arbeidsro under en tidsperiode, der eventuelle regelbrudd blir registrert synlig for elevene. Regelbrudd er å forlate plassen, snakke uten tillatelse og berøring/forstyrrelser av medelever. Dersom elevene har færre regelbrudd enn et bestemt kriterium, vil de få en belønning. Tidligere studier har vist til både langtids- og korttidseffekter, og er som regel godt likt av både elever og lærere, noe som indikerer sosial validitet. PAX systemet er en utvidelse av Good Behavior Game, utviklet for å fremme prososial atferd hos barna. PAX inkluderer ytterlige evidensbaserte kjernepraksiser i tillegg til å spille spillet. Denne studien testet effekten av Good Behavior Game med elementer i fra PAX på tre klasser i barneskolen. Elementene inkludert er Grannys Wacky Prizes, en belønningsmetode basert på Premacks prinsipp, PAX Quiet og Beat the Timer. Tiltaket viste seg effektiv for alle tre klasser. Årsaker til effekt og svakheter ved studien blir diskutert.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesMALKS;2022
dc.subjectForstyrrende atferden_US
dc.subjectKlasseromen_US
dc.subjectBarneskoleren_US
dc.subjectEvidensbasert kjernepraksisen_US
dc.titleGood Behavior Game med elementer fra PAXen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record