Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHitching, George Harry
dc.contributor.authorErichsen, Kristian B.
dc.contributor.authorThorsrud, Vemund S.
dc.date.accessioned2022-10-24T09:23:10Z
dc.date.available2022-10-24T09:23:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3027814
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler motivasjonen til elever med stort læringspotensial i matematikk. Formålet med oppgaven er å undersøke og konkretisere hva som motiverer denne elevgruppen ved å belyse problemstillingen: «Hvordan kan matematikklærere motivere elever med stort læringspotensial i matematikk?». Som teoretisk ramme for arbeidet utvikles det et rammeverk bestående av fem dimensjoner; utforsking i matematikk, problemløsning, kommunikasjon, hjelpemidler og estetikk. En hensikt med rammeverket er å konkretisere koblingene mellom motivasjon og matematikkdidaktikk. Dette rammeverket blir brukt for å se hvilke typer oppgaver og arbeidsmetoder som kan virke motiverende for elever med stort læringspotensial i matematikk. Det er gjennomført en kvalitativ studie med intervjuer av fire elever som i lys av vår forståelse av begrepet, kan betegnes som elever med stort læringspotensial. Deres erfaringer og tanker rundt oppgaver og arbeidsmetoder i faget danner grunnlag for analyse av ulike aspekter som kan motivere elever med stort læringspotensial i matematikk. Resultatene antyder først og fremst at elever med stort læringspotensial er en sammensatt gruppe, med store individuelle variasjoner. Der noen av informantene fant motivasjon i aspekter som estetikk, var dette lite fremtredende hos andre. Funnene indikerer videre at elever med stort læringspotensial i stor grad foretrekker å arbeide med oppgaver som har det Yeo (2017) definerer som closed goal, og closed eller well defined open answer. En mulig forklaring kan være manglende erfaringer med mer åpne oppgaver som innbyr til utforsking i matematikk. Derimot oppleves problemløsning som motiverende og noe alle informantene mestrer. Sammenhengen mellom motivasjon og mestring fremstår symbiotisk, der informantene blir motivert av å mestre, samtidig som motivasjon leder til mestring. I og med at elevgruppen fremstår sammensatt, tydeliggjøres lærerens sentrale rolle i å tilpasse undervisningen for å motivere disse elevene.en_US
dc.description.abstractThis thesis concerns the motivation of mathematically gifted students. The purpose of the thesis is to investigate and concretize what motivates this group of students by shedding light on the problem: "How can mathematics teachers motivate mathematically gifted students?". Hence, a framework has been developed consisting of five dimensions; inquiry-based mathematics, problem solving, communication, teaching resources and aesthetics. One purpose of the framework is to concretize the links between motivation and mathematics didactics. This framework is used to see what types of tasks and working methods can be motivating for mathematically gifted students. A qualitative study has been conducted with interviews of four students who, considering our understanding of the term, can be described as mathematically gifted students. Their experiences and thoughts about assignments and working methods in school mathematics form the basis for analysis of various aspects that can motivate mathematically gifted students. The results illustrates first and foremost that mathematically gifted students are a complex group, with large individual variations. Where some of the informants found motivation in aspects such as aesthetics, this was not very prominent in others. The findings further indicate that mathematically gifted students to a large extent may prefer to work on tasks that have a closed goal and closed or well-defined open answer (Yeo, 2017). One possible explanation may be the lack of experience with inquiry-based teaching in mathematics. On the other hand, problem solving appears to be motivating and something that all of the informants seem to master. The connection between motivation and mastery appears symbiotic, where the informants are motivated by mastery, at the same time as motivation leads to mastery. As a consequence of the complexity within student groups consisting of mathematically gifted students, the importance of the teacher’s role in terms of adapting the lessons to each individual as motivational is highlighted.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectMatematikken_US
dc.subjectEleveren_US
dc.subjectStort læringspotensialen_US
dc.titleMotivasjon blant elever med stort læringspotensial i matematikken_US
dc.title.alternativeMathematically gifted students and their motivationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber121en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel