Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFoyn, Trine
dc.contributor.authorCarlsson, Adam Alexander Ouafik
dc.date.accessioned2022-10-20T14:24:36Z
dc.date.available2022-10-20T14:24:36Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3027367
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan tre gutter med antatte negative holdninger til matematikk, utrykker sine opplevelser med faget. For å få innsikt i dette, har jeg valgt å undersøke problemstillingen: - Hva kjennetegner historiene til elever med antatte negative holdninger til matematikkfaget, og hva forteller disse historiene oss om elevenes holdning til faget? Med dette valgte jeg en kvalitativ form for metode. Det ble gjennomført et individuelt intervju med hver av guttene, og et fokusgruppintervju der vi alle var samlet. Med disse intervjuene, ønsket jeg å gjøre et dykk under overflaten til guttene. Den overflaten som kun viser en negativ holdning til matematikkfaget. Leo, Lewa og Paul heter de, og dette dypdykket bærer frem ulike fortellinger og historier om matematikkfaget. Vi ser hvordan guttene, som er blitt stemplet av lærerne til å ha negative holdninger, også kan kategoriseres som elever med negative holdninger, med utgangspunkt i Di Martino og Zan's (2009) holdningsmodell. Gjennom guttenes unike fortellinger og historier, ser vi hvordan de bærer på forskjeller, men også likheter. Vi ser tre gutter, som alle likte faget på barneskolen. Likevel ser vi hvordan Leo og Paul i dag plasserer matematikk nederst på rangeringslisten over fag i skolen. Ekstremt uventet, ser vi også hvordan Lewa plasserer faget på toppen, og i dag omtaler det som et av favorittfagene hans. Vi ser to gutter i Leo og Paul, som ligger på karakteren 2 i faget, og vi ser Lewa, som nå er kommet opp til en 3'er. Vi ser tre gutter med et instrumentelt syn på faget, og vi ser tre gutter, som til tross for holdningene deres ønsker å gjøre sitt beste, for fremtiden. Alt i alt, er vi blitt vist hvor komplekse holdninger til faget er og med dette dypdykket under "toppen av isfjellet" ser vi at matematiske holdninger er mer enn endimensjonalt å like/ mislike faget. The purpose of this master's thesis is to investigate how three boys with assumed negative attitudes towards mathematics, experiences the subject. This will be investigated through the research question: - What characterizes the stories of students with assumed negative attitudes towards mathematics, and what do these stories tell us about the students' attitude towards the subject? To satisfy this, I conducted both an individual interview and a focus group interview with the boys, with the purpose of diving into their attitudes. The boys have been given the names Leo, Lewa and Paul, and this diving into their attitudes carries out different stories and narratives. We see how the boys labelled by teachers as having negative attitudes, also can be categorized as students with negative attitudes, based on the TMA-model by Di Martino and Zan's (2009). Through the boys' unique stories and narratives, we see how they carry differences, but also similarities. We see three boys, who all enjoyed the subject in primary school. Yet, we see Leo and Paul today, in junior high school, ranking mathematics as their least favourite subject. On the other hand, and totally unexpected, we also see Lewa ranking the subject as one of his favourites. In Leo and Paul, we see two boys with the second lowest grade, and we see Lewa, who now has obtained the grade 3. We see three boys with an instrumental vision of mathematics, and we see three boys, who despite their attitudes, want to do their utter best, due to their dreams. Overall, we have been shown how complex mathematical attitudes are, and by diving deep under the "tip of the iceberg", we see that attitudes are more than one-dimensional liking or disliking.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectNegative holdningeren_US
dc.subjectHoldningeren_US
dc.subjectMatematikkdidaktikken_US
dc.subjectGutters historieren_US
dc.subjectIntervjueren_US
dc.subjectKvalitativ metodeen_US
dc.title"Alle banner til matte, sånn ordentlig og sier det er dritt" - En kvalitativ studie av tre gutter med antatte negative holdninger til matematikken_US
dc.title.alternativeA qualitative study of three boys with assumed negative attitudes towards mathematicsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber94en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel