Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLøken, Ingrid
dc.contributor.authorBrentebråten, Kristi
dc.date.accessioned2022-10-20T13:58:01Z
dc.date.available2022-10-20T13:58:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3027363
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler samfunnsfagslæreres perspektiver og forståelser av bærekraftig utvikling og hva de vektlegger i deres bærekraftundervisning. Det ble utført et kvalitativt forskningsdesign med fire semistrukturerte intervju, med en fleksibel intervjuguide som utgangspunkt. Informantene ble rekruttert ved bekvemmelighetsutvalg. Denne studien viser at samfunnsfagslærerne forstår bærekraftig utvikling innenfor et teknokratisk bærekraftperspektiv og holdninger overfor bærekraft som harmonerer med bærekraftdiskursen økologisk modernisme. I en slik forståelse har lærerne en oppfatning om at det er viktig å balansere økonomisk vekst med ivaretakelse av miljøhensyn, utvikle ny og miljøvennlig industri, og at politiske tiltak må gå foran i omstillingsprosesser og rettes mot holdningsendringer. I undervisning om bærekraftig utvikling viser funn i denne studien at samfunnsfagslærerne peker på tre sentrale faktorer de vektlegger i bærekraftundervisningen; å øke elevers sammenhengsforståelse, kritisk tenkning og handlingskompetanse.en_US
dc.description.abstractThis master's thesis deals with social science teachers' perception and understanding of sustainable development and what they emphasize as important reasons in their sustainability teaching. Qualitative research design was carried out with four semi-structured interviews, with a flexible interview guide as a starting point. The informants were recruited by convenience committee. This study shows that social science teachers understand sustainable development within a technocratic sustainability perspective and attitudes towards sustainability that are consistent with the sustainability discourse ecological modernism. In this framework of understanding, it can be said that teachers consider it important to balance economic growth with safeguarding environmental considerations, developing new and environmentally friendly industries, and that policy measures must take precedence in restructuring processes and be directed towards changes in attitudes. In teaching sustainable development, findings in this paper show that social science teachers point to three key factors they emphasize in sustainability education; to increase pupils' understanding of coherence, critical thinking and action competence.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectBærekraftig utviklingen_US
dc.subjectTeknokratiske bærekraftperspektiveren_US
dc.subjectØkosentriske bærekraftperspektiveren_US
dc.subjectBærekraftsdiskurseren_US
dc.subjectØkologisk moderniseringen_US
dc.subjectBærekraftdidaktikken_US
dc.title"Grønne endringer i anmarsj"- Perspektiver på bærekraftig utvikling og undervisning om bærekraftig utviklingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber76en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel