Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSmestad, Bjørn
dc.contributor.authorKjernsli, Julie Martinsen
dc.date.accessioned2022-10-20T12:37:02Z
dc.date.available2022-10-20T12:37:02Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3027326
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er skrevet ved OsloMet – storbyuniversitetet, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Studieretningen er grunnskolelærerutdanning 1-7, med fordypning i begynneropplæring matematikk. Masterprosjektets målsetting og problemstilling er å undersøke hvilke muligheter og begrensninger lærere på småtrinnet ser for matematikklæring med uteskoleundervisning. Kvalitativ metode er benyttet med intervju av fem lærere. Lærerinformantene er to mannlige og tre kvinnelige lærere som jeg kom i kontakt med gjennom lærere jeg kjenner og rekruttering digitalt gjennom Facebook. Utvalget har en geografisk variasjon som strekker seg over tre kommuner i tre ulike fylker. Oppgaven er forankret i tidligere forskning og teori. Tidligere forskning på uteskole, teori om kropp og kropp i læring, lek, erfaringslæring og virkelighetsnær matematikk står sentralt. Funnene er kategorisert i muligheter, begrensninger og forutsetninger. Lærerne ser mange muligheter for matematikklæring på uteskole. Hovedfunnene viser at lærerne tilrettelegger for ulik bruk av kroppen på uteskole, og det er stor variasjon knyttet til hvor mye sammenheng det er mellom bruk av kroppen og matematikklæringen. Lærerne ser også muligheter for tilrettelegging og gjennomføring av aktiviteter knyttet til meningsfulle situasjoner, sanseopplevelser og bruk av ulike konkreter, lek og tilpasset opplæring. Lærerne ser ikke like mange begrensninger for matematikklæring på uteskole, men hovedfunnene viser at lærerne ser begrensninger knyttet til at det er en annen læringsarena, læringspress og vær. Ifølge lærerne er også uteundervisningens struktur, med forarbeid og etterarbeid, en forutsetning for matematikklæring.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.subjectMatematikken_US
dc.subjectUteskoleen_US
dc.subjectSmåtrinneten_US
dc.subjectFysisk aktiviteten_US
dc.subjectErfaringslæringen_US
dc.subjectLeken_US
dc.titleMatematikklæring og uteskoleundervisning – muligheter og begrensningeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel