Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTsagari, Dina
dc.contributor.authorBlokkum, Caroline Kaldager
dc.date.accessioned2022-10-19T13:43:47Z
dc.date.available2022-10-19T13:43:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3027140
dc.description.abstractThis thesis aimed to explore Norwegian primary school English teachers' beliefs and experiences concerning online informal learning of English (OILE), and vocabulary learning from social media. The study involved interviews with six teachers from 6th and 7th grade. The results showed that teachers believed that OILE had great value for students' English language skills, vocabulary, English comprehension, and pronunciation. In addition, the teachers had experienced that they did not have enough time to teach their students a second language, thus, they believed OILE was a great supplement for students' English learning. However, some teachers believed that being exposed to informal English would give learners more incorrect grammar usage and lack of punctuation, as the English on the internet is below standard. The results also showed that teachers acknowledged several benefits of using social media as an incidental vocabulary learning platform, such as the benefits of exposing students to authentic English, and the benefits of L2-captioned videos for vocabulary learning. However, for students to benefit from social media, they must be higher-achieving students or students with an interest and motivation for English, as lower-achieving students are not motivated to encounter English and have negative associations with the language. Additionally, the teachers stated that social media would negatively affect students' formal use of English, as they would struggle to switch from informal to formal writing, due to an increased informal vocabulary. The study also showed that the majority of the teachers reported that OILE and English lessons should be seen as two things that complement each other. Furthermore, many would use their position as teachers to encourage lower-achieving and unmotivated students to encounter English outside of class, by watching English-speaking movies or TV series with closed captions. Only one would recommend social media, while others were more reluctant, as parents usually protest against more screen time. By interviewing primary school teachers, this study contributes to previous research on teachers' beliefs about extramural English, and how they view their role as teachers in the digital age. Thus, one can obtain a deeper and more general understanding of English teachers' beliefs. The study also fills a gap by providing an insight into primary school teachers' beliefs and experiences regarding social media as an incidental vocabulary learning platform.en_US
dc.description.abstractHensikten med studien var å undersøke meningene og erfaringene til engelsklærere i den norske grunnskolen angående online uformell læring av engelsk (OILE), og ordforrådslæring fra sosiale medier. Studien innebar intervju med seks lærere fra 6. og 7.trinn. Studien viste at lærere mente at OILE hadde stor verdi for elevenes engelskkunnskaper, ordforråd, engelskforståelse og uttale. I tillegg hadde lærerne opplevd at de ikke hadde nok tid til å lære elevene et god nok andrespråk, og derfor mente de at OILE var et fint supplement til formell engelskundervisning. Noen lærere mente imidlertid at uformell engelsk ville gi elevene mer grammatiske feil og mangel på tegnsetting, ettersom engelsken på internett er av en dårligere kvalitet. Studien viste også at lærere anerkjente flere fordeler med bruk av sosiale medier som en tilfeldig plattform for ordforrådslæring, som for eksempel fordelene ved å eksponere elevene for autentisk engelsk, og fordelene med engelske undertekster på videoer for ordforrådslæring. Men for at elevene skal kunne dra nytte av sosiale medier, må de være høyt presterende elever eller elever med interesse og motivasjon for engelsk. Dette er fordi elever med lavere prestasjoner ikke er motivert til å oppsøke engelsk og har negative assosiasjoner til språket. I tillegg presiserte lærerne at sosiale medier negativt påvirker elevenes formelle bruk av engelsk, da de sliter med overgangen fra uformell til formell skriving, på grunn av et økt uformelt ordforråd. Studien viste også at flertallet av lærerne mente at OILE og engelskundervisning på skolen burde bli sett på som to ting som utfyller hverandre. I tillegg vil mange bruke sin posisjon som lærer til å oppmuntre lavere presterende og umotiverte elever til å oppsøke engelsk utenom undervisningen, ved å se på engelsktalende filmer eller TV-serier med engelsk undertekst. Bare en lærer ville anbefale et sosialt medium, mens resten var mer motvillige, ettersom foresatte vanligvis protesterte mot mer skjermtid. Ved å intervjue grunnskolelærere bidrar denne studien til tidligere forskning om læreres syn på extramural engelsk og hvordan de ser på rollen som engelsklærer i den digitale tidsalderen. Ved å tilby innsikt fra lærere som ikke er tatt med i tidligere studier, kan man få en enda dypere og mer generell forståelse av engelsklæreres tanker. Studien fyller også et gap ved å gi et innblikk i grunnskolelæreres meninger og rapporterte erfaringer, angående sosiale medier som en tilfeldig plattform for læring av engelsk ordforråd.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectEducationen_US
dc.subjectOnline informal language learningen_US
dc.subjectSocial mediasen_US
dc.subjectVocabulary learningen_US
dc.subjectTeachers' beliefsen_US
dc.titleNorwegian Primary School Teachers' Beliefs Concerning Online Informal Learning of English and Vocabulary Learning from Social Mediaen_US
dc.title.alternativeNorske grunnskolelæreres meninger om uformell engelsk språkopplæring på nett og engelsk ordforrådslæring fra sosiale medieren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber64en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel