Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvikstad, Ingvild
dc.contributor.authorBakken, Vebjørn Kristoffer
dc.date.accessioned2022-10-19T07:18:51Z
dc.date.available2022-10-19T07:18:51Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3026895
dc.description.abstractHensikt: Hensikten med dette masterprosjektet er å få et innblikk i hvordan kroppsøvingslærere ved norske skoler arbeider med motorisk læring i faget. Fokuset i denne oppgaven er på trinnene 1.-4.. Dette gjøres gjennom underspørsmålene hva slags aktiviteter lærerne bruker i sin undervisning, og hvordan de tilpasser aktivitetene slik at alle elevene får utbytte av timene. Teori: Motorisk læring, andre begreper som er knyttet til motorikk, og tilpasset opplæring blir avklart. Gjennom læreplanen, LK20, går jeg gjennom motorikk sin plass i norske skoler, og hvordan det er beskrevet at lærerne skal arbeide med motorisk læring. Deretter bruker jeg tidligere forskning rundt motorikk i skolen. Egne funn blir sett opp mot dette i drøftingen, for å se etter likheter og ulikheter mellom mine funn og andre sin forskning. Metode: Dette er en kvalitativ studie. Det ble gjennomført intervjuer med fem barneskolelærere på fire ulike barneskoler i Norge. Det var stor variasjon i alder, erfaring, utdannelse og kjønn på disse lærerne. Intervjuene ble tatt opp og senere transkribert, kodet, før de til slutt ble analysert. I analysen ble intervjuene sett opp mot hverandre for å finne likheter og ulikheter. Konklusjon: Igjennom intervjuene kom det fram at det var både likheter og ulikheter mellom lærerne hvordan de la opp timene for å legge til rette for motorisk læring. Noen jobbet bevisst med motorikk i timene sine, mens andre hadde det mer som en baktanke. Aktivitetene som ble brukt var ganske like for lærerne. Dette var bruk av hinderløype, turn og uteskole. I disse aktivitetene var det lett for lærerne å tilpasse aktivitetene ut ifra elevenes behov. Alle disse aktivitetene består av mange ulike deler, og kan lett justeres for å øke eller senke nivået. Utenom å bruke disse aktivitetene var det flere av lærerne som syntes det var vanskelig å tilpasset opplegget i kroppsøving. Dette fordi de fleste aktivitetene skjer gjennom samspill med andre, og det er derfor ikke lett å tilpasse til hver elev sitt behov, uten at det blir veldig synlig for medelever. Purpose: The purpose of this master’s project is to gain an insight into how physical education teachers at Norwegian school’s work with motor learning. The focus of this assignment is on students in year 1-4. This is done through the sub-questions what kind of activities the teachers use ib their teaching, and how they adapt the activities so that all students benefit from the lessons. Theory: Motor learning, other concepts related to motor skills, and adapted training are clarified. Through the curriculum, LK20, I go through the place motor learning has in Norwegian schools, and how it says that teachers should work with motor learning. Then I use previous research on motor learning in schools. My own findings are looked at against this in the discussion, to look for similarities and differences between my findings and others’ research. Method: This is a qualitative study. Interviews were conducted at with five primary school teachers at four different primary schools in Norway. There was great variation in the age, experience, education and gender of these teachers. The interviews were recorded and later, transcribed, coded, before finally being analyzed. In the analyses, the interviews were compared to each other to find similarities and differences. Conclusion: Trough the interviews it emerged that there were both similarities and differences between the teachers, in how they set up the lessons to facilitate motor learning. Some worked directly with motor skills in their classes, while others had it more as an afterthought. The activities used were similar between all the teachers. It was the use of obstacle course, gymnastics and outdoor school. In these activities, it was easy for the teachers to adapt the activities to the students’ own needs. All these activities consist of many different parts, and van easily be adjusted to increase or decrease the level. Other than using these activities, several of the teachers found it difficult to adjust activities to the students’ needs in physical education. Because most activates take place through interaction with many other students and are therefore not easy to adjust to each student’s needs, without it becoming obvious to the fellow students.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectMotorisk læringen_US
dc.subjectTilpasset opplæringen_US
dc.subjectUteskoleen_US
dc.subjectKroppsøvingen_US
dc.subjectMotor learningen_US
dc.subjectAdapted trainingen_US
dc.subjectOutdoor schoolen_US
dc.subjectPhysical educationen_US
dc.titleMotorisk læring i kroppsøving - En kvalitativ studie i kroppsøvingslæreres arbeid med motorisk læring i skoleårene 1.-4. trinnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber58en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel