Show simple item record

dc.contributor.advisorØgreid, Anne Kristine
dc.contributor.authorAndersen, Hanna Karoline
dc.date.accessioned2022-10-18T09:32:04Z
dc.date.available2022-10-18T09:32:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3026590
dc.description.abstractDenne masteroppgaven plasserer seg innenfor skrivedidaktikk i norskfaget og omhandler argumenterende skriving knyttet til førskrivingsfasen. Problemstillingen for oppgaven er: Hvordan underviser tre lærere på mellomtrinnet i førskrivingsfasen for å støtte elevene i å argumentere i en konkret skrivesituasjon? Jeg utarbeidet to forskningsspørsmål som ble benyttet som en rettesnor for å besvare problemstillingen: 1. Hvilke førskrivingsaktiviteter benytter lærerne seg av, og hvordan arbeides de med? 2. Hvilken rolle inntar læreren for å støtte i førskrivingsfasen? Formålet med studien er å undersøke en hypotese om at lærere inntar en stillasbyggende rolle når de skal støtte elevene i å argumentere i en konkret skrivesituasjon. Funnene fra studien forteller noe om hvordan et lite utvalg norsklærere arbeider for å støtte elevene før de skal skrive argumenterende tekster. Det kan gi noen interessante didaktiske perspektiver, som kan være til nytte for andre norsklærere og bidra til videre forskning på feltet. Studien har forankring i et sosiokulturelt perspektiv og støtter seg på Igland og Sundby (2012) sin definisjon på argumentasjon. De definerer argumentasjon som en form for kommunikasjon og en sosial prosess hvor det fremsettes en påstand som blir begrunnet. I LK20 holder argumentasjon frem som en viktig kompetanse, blant annet gjennom det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap. I tillegg er begrepet sentralt som en del av kjerneelementet kritisk tenking i norskfaget. For å besvare problemstillingen har jeg benyttet meg av en kvalitativ tilnærming der jeg har gjennomført observasjon av tre lærere på mellomtrinnet med intervju i etterkant av hver observasjon. Analysen av datamaterialet baserer seg på en abduktiv tilnærming. Studiens hovedfunn viser at lærerne ofte inntar en stillasbyggende rolle i førskrivingsfasen for å støtte elevene i å argumentere i en konkret skrivesituasjon. Det blir benyttet ulike aktiviteter hos hver av de tre lærerne, men arbeid med modellering og eksplisitt opplæring i tekstmønstre kommer til syne hos dem alle. Et særlig interessant moment retter seg mot hvordan lærerne benytter klasserommet som en støtte i seg selv for å øve elevene i å argumentere. This master's thesis is located within writing instruction in the Norwegian subject and discusses argumentative writing connected to the pre-writing phase. The main research question for the thesis is: How do three teachers in the intermediate grades teach in the pre-writing phase, to support students’ argumentation in a specific writing situation? I prepared two research questions that were used as a guideline to answer the problem: 1. What pre-writing activities do the teachers use and how are they carried out? 2. What role does the teacher play in supporting the pre-writing phase? The purpose of the study is to review the hypothesis that teachers enter a scaffolding role when supporting students in arguing in a specific writing situation. The findings from the study can contribute to show how a small sample of Norwegian teachers work to guide students ahead of writing argumentative texts. It can provide some interesting didactic perspectives, which can be useful for other Norwegian subject teachers and contribute to further research within the field. The study is rooted in a sociocultural perspective and is based on Igland and Sundby's (2012) definition of argumentation. They define argumentation as a form of communication and a social process in which a claim is substantiated. Argumentation is an important competence also in LK20, through, among other things, the interdisciplinary theme democracy and citizenship. The concept is also central as part of the core element of critical thinking in the Norwegian subject. I have obtained data thru a qualitative approach, to answer the main research question. I have observed three teachers from 5th to 7th grade with an interview after each observation. The analysis of the data material is based on an abductive approach. The main findings of the study show that teachers often enter a scaffolding supporting role in the pre-writing phase to support students in being argumentative in a specific writing situation. Different activities are used by each of the three teachers, but modeling and explicit training in text patterns is present in all observations. I also find that teachers use the classroom as a support in itself to practice students' argumentation.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectArgumentasjonen_US
dc.subjectFørskrivingsfasenen_US
dc.subjectStillasbyggereen_US
dc.subjectSosiokulturelle perspektiveren_US
dc.subjectArgumentationen_US
dc.subjectThe pre-writing phaseen_US
dc.subjectScaffoldingen_US
dc.subjectSociocultural perspectivesen_US
dc.title«Det jeg ofte ser er at elevene ikke har noe struktur på argumentene sine» En kvalitativ studie av tre norsklæreres arbeid i førskrivingsfasen for å støtte elevene i å argumentere i en konkret skrivesituasjonen_US
dc.title.alternative«What I often see is a lack of structure in students’ arguments»en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber83en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record