Show simple item record

dc.contributor.advisorTkachenko, Elena
dc.contributor.authorNygård, Amanda
dc.date.accessioned2022-10-18T07:38:56Z
dc.date.available2022-10-18T07:38:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3026523
dc.description.abstractDenne kvalitative studien undersøker tre læreres undervisningspraksiser i språkheterogene klasserom på 4.-6.trinn. Fokuset i studien er på lærernes bruk av arbeidsmetoder for å støtte elevenes leseforståelse av fagtekster, med en særlig oppmerksomhet rettet mot leseforståelsen hos elever med norsk som andrespråk. Elever med norsk som andrespråk er en mangfoldig elevgruppe, noe denne oppgaven belyser ved å innhente data fra lærere i ordinære klasser og i en innføringsklasse. Fra tidligere vet vi at fagtekster er utfordrende å forstå for en rekke elever, deriblant flerspråklige elever. Dette med grunn i at tekstene gjerne inneholder fagstoff preget av nye fagord og begreper. Studier viser også at flerspråklige elevers manglende temakunnskaper og ordforråd har påvirkning på forståelsen av fagtekster. Andre studier viser at lærere i samtaler om tekstens innhold og ord kan støtte elevenes leseforståelse. Læreres valg av arbeidsmetoder blir i denne studien tematisert gjennom problemstillingen «Hvilke arbeidsmetoder bruker lærere for å støtte leseforståelsen av fagtekster hos elever med norsk som andrespråk?». Datamaterialet er innhentet gjennom observasjoner og intervju. Materialet er analysert med formål om å få et helhetsinntrykk og få frem meningsinnholdet. Det ble benyttet kategorisering og koder for å analysere og organisere materialet. Funnene fra undersøkelsen blir løftet videre inn i en diskusjon sett opp mot teori og tidligere empiriske studier. Resultatene i oppgaven viser at lærerne vektlegger arbeid med elevenes forkunnskaper og begrepsforståelse gjennom helklassesamtaler.en_US
dc.description.abstractThis qualitative study seeks to study three teachers methods of teaching in language heterogenous classrooms in year 4.-6. The focus of the study is the teachers use of working methods to support students reading comprehension of factual texts, with a particular attention towards reading comprehension of students with Norwegian as a second language. Students with Norwegian as a second language is a diverse group, which this assignment highlights by obtaining data from teachers in ordinary classes and in an introductory class. From previous knowledge we already know that reading factual texts might be challenging for several students, including multilingual students. The reason being these texts usually contain subject specific content, words, and terms. Previous research has also pointed towards how multilingual students lack of subject matter knowledge and vocabulary has an impact on the understanding of factual texts. Other previous research show that teachers in conversations involving the text contents and words can support students reading comprehension. In this study, teachers choice of working methods is themed through the objective statement:“Which working methods do teachers use to support the reading comprehension of factual texts in students with Norwegian as a second language?”. The data material was obtained through observations and interviews. The material has been analyzed with the aim of getting an overall impression and bringing out the meaning content. Categorization and codes were used to analyze and organize the material. The findings from the study are lifted further into a discussion set against theory and previous empirical studies. The results in the assignment show that the teachers emphasize work with the students prior knowledge and understanding of concepts through whole-class discussions.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectLeseforståelseen_US
dc.subjectAndrespråken_US
dc.subjectLesestrategieren_US
dc.subjectSamtaleren_US
dc.subjectOrdkunnskapen_US
dc.subjectBegrepsforståelseen_US
dc.titleLæreres valg av arbeidsmetoder som støtte for økt leseforståelse av fagtekster i det språkheterogene klasserommet på 4.-6.trinnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record