Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThorsen, Kirsten Elisabeth
dc.contributor.authorMoe, Mari Sundvoll
dc.date.accessioned2022-10-17T12:02:39Z
dc.date.available2022-10-17T12:02:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3026400
dc.description.abstractDenne masterstudien belyser hvordan lærere ivaretar elevers sosiale læring og utvikling på småskoletrinnet. Sosial læring og utvikling har kommet inn i læreplanen (LK20) som et nytt prinsipp for læring, utvikling og danning. I den forbindelse har hensikten til studien har vært å undersøke på hvilken måte lærere på småskoletrinnet forholder seg til føringer for sosial læring og utvikling i både læreplan og opplæringsloven. Oppgaven benytter seg av kvalitativ metode, der to fokusgruppeintervjuer med tre lærere i hver ligger til grunn for datamaterialet. Datamaterialet er analysert gjennom en tematisk analyse. Funnene i studien viser at utvalgte lærere på småskoletrinnet overholder ansvaret for elevenes sosiale læring og utvikling i tråd med opplæringslov og læreplan. De ser betydningen av sosial læring og utvikling i et fellesskap, og det ser ut til at de retter fokuset sitt i størst grad mot arbeid med sosial læring på klassenivå. Her er de opptatt av å sikre et trygt og godt læringsmiljø og at elevene skal opprettholde positive relasjoner til hverandre. For å sikre elevene gode forutsetninger for sosial utvikling er lærerne opptatt av et gjensidig skole-hjem samarbeid. Lærerne har tatt i bruk eksterne programmer for sosial læring, hvor det kan virke som at praksisen deres blir instrumentell og lite sensitiv i møte med elevene. Likevel ser det ut til at holdningene deres ovenfor sosial læring og utvikling er tilstrekkelig for å kunne utvikle hensiktsmessige tiltak og god pedagogikk for å ivareta elevenes sosiale læring og utvikling.en_US
dc.description.abstractThis master thesis highlights how teachers preserve social learning and development for students in early elementary education. Social learning and development have entered the curriculum (LK20) as a new principle for learning, development and formation. Given these principles, the aim of this study has been to examine how teachers in early elementary education relate to the social learning and development guidelines in the curriculum and the Education act. The thesis utilizes a qualitative data material derived from two separate focus group interviews with three participants in each. The findings suggest that the early elementary education teachers in this sample does adhere to the responsibility for social learning and development according to the given political and legal guidelines. They recognize the value of social learning in student interaction, and the findings suggest that they emphasize developing social learning at the plenary, classroom level. In these contexts, they are concerned with healthy and well-functioning classroom environment, and that students ought to maintain positive relations to one another. In addition to this, the teachers are also concerned with mutual cooperation between caretakers and the school, in order to ensure the optimal prerequisites for social development of students. The teachers have also incorporated the use of external social learning programs. Findings related to these programs suggest that teachers’ professional practice is altered towards a more instrumental and insensitive character. Despite this, the results indicate that their attitudes towards social learning and development are sufficient in terms of their ability to take measures based on pedagogic principles related to social learning and developmenten_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.subjectLærereen_US
dc.subjectEleveren_US
dc.subjectSosial læringen_US
dc.subjectUtviklingen_US
dc.subjectSmåskoletrinneten_US
dc.titleSosial læring på småskoletrinneten_US
dc.title.alternativeSocial Learning in Early Elementary Educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel