dc.contributor.advisor | Skundberg, Øystein | |
dc.contributor.author | Blekken, Maja Arildsdatter | |
dc.date.accessioned | 2022-10-17T11:35:25Z | |
dc.date.available | 2022-10-17T11:35:25Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3026387 | |
dc.description.abstract | Dette masterprosjektet er siste del av det integrerte masterløpet for grunnskolelærerutdanningen 1-7 trinn ved OsloMet. Prosjektet er gjennomført i pedagogikkfordypningen spesialpedagogikk.
Temaet for prosjektet er læreres holdninger til elever med særskilte behov. Problemstillingen er: hvilke holdninger til elever med særskilte behov kommer til uttrykk i samtale mellom lærere?
For å svare på denne problemstillingen er det utarbeidet tre forskningsspørsmål:
• Hvordan omtaler deltakerne barn med særskilte behov?
• Hvilke eksplisitte holdninger kommer til uttrykk?
• Hvordan opplever deltagerne forholdet mellom holdning og handling?
Det er anvendt et kvalitativt fokusgruppeintervju for å belyse denne problemstillingen og forskningsspørsmålene. Fokusgruppen ble gjennomført på zoom med fire lærere som er kollegaer. Den vil bli analysert ved tematisk analyse og et sosialkonstruktivistisk grunnsyn.
Det teoretiske bakteppet er i stor grad tilknyttet holdninger. Det er også en del om forståelsen som ligger til grunn for de særskilte behovene til elevene, samt noe om gruppedynamikker.
Det er redegjort for tre funn i denne studien. Det første omhandler at kollegaene er opptatt av at de ved egen skole har gode holdninger til elever. Det andre omhandler forholdet mellom holdninger og handlinger, og det tredje er knyttet til den forståelsen som kommer til uttrykk. Forståelsen til informantene er i hovedvekt knyttet til kontekstuell forståelse, der det enkelte individs forutsetninger og rammene og forventningene i miljøet ikke samsvarer. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | OsloMet - storbyuniversitetet | en_US |
dc.subject | Holdninger | en_US |
dc.subject | Særskilte behov | en_US |
dc.subject | Spesialundervisning | en_US |
dc.subject | Lærere | en_US |
dc.subject | Elever | en_US |
dc.title | Læreres holdninger til elever med særskilte behov | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |