Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFredriksen, Bendik
dc.contributor.authorVonen, Lars Zimmermann
dc.date.accessioned2022-10-17T11:25:58Z
dc.date.available2022-10-17T11:25:58Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3026378
dc.description.abstractBakgrunnen for denne avhandlingen stammer fra en opplevelse av at den utøvende biten av musikkfaget får mest fokus i skolen. I tidligere forskning kommer det frem at nyutdannede lærere mener at det å spille musikk er det viktigste utdanningen kan lære musikklærerstudenter. Derfor er det ganske interessant at mange skoler har lite med instrumenter til rådighet. Av denne grunnen er jeg interessert i å finne ut hva musikklærere mener er fagets formål og hvordan det har påvirket deres overgang ifra utdanning til yrket. Problemstillingen for avhandlingen er derfor: Hva mener lærere er formålet med musikkfaget, og hvordan har det påvirket deres overgang fra lærerstudiet til læreryrket?   Det teoretiske grunnlaget for denne avhandlingen er idéen om musikkfagets forskjellige konsepsjoner slik de blir presentert av Frede V. Nielsen (1998), Ingrid Maria Hanken & Geir Johansen (2021) og Petter Dyndahl (2004). I tillegg har jeg tatt for meg danning gjennom musikk, siden dette henger sammen med at faget skal ha et formål. Til slutt trekker jeg frem begrepet profesjonelt skjønn, da det fremstiller de valgene lærere tar i å fremme det de mener er formålet med faget. For å komme frem til hva lærere mener er fagets formål har jeg gjennomført tre semistrukturerte intervjuer med grunnskolelærere som underviser musikk. Alle informantene hadde forskjellige innganger til læreryrket. Intervjuene viste at alle informantene underviser musikk som et utøvende fag. Dette kan stamme fra at alle hadde et forhold til utøvende musikk i sin ungdom. Denne vekten på den utøvende biten av faget kan også være et produkt av hva skolen vil at faget skal være. Her skulle det også vise seg at ressurser hadde mye å si for hvordan informantene kunne gjennomføre undervisningen. Der en av informantene følte seg hindret i å undervise med mangel av instrumenter, klarte en annen å gjennomføre musiserende opplegg uten.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.subjectMusikkfagen_US
dc.subjectMusikklærerutdanningen_US
dc.subjectLæreryrketen_US
dc.titleFra student til lærer: Musikklæreres syn på faget og deres overgang fra utdanningen til yrketen_US
dc.title.alternativeFrom student to teacher: Music teacher`s view on the subject and their transition from the education to the professionen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel