Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFuglseth, Kåre Sigvald
dc.contributor.authorBørresen, Beate
dc.date.accessioned2022-09-29T13:58:50Z
dc.date.available2022-09-29T13:58:50Z
dc.date.created2022-06-22T15:16:45Z
dc.date.issued2022-06-22
dc.identifier.citationPrismet. 2022, 73 (1-2), 99-115.en_US
dc.identifier.issn0032-8847
dc.identifier.issn2535-311X
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3022584
dc.description.abstractArtikkelen drøfter de to metodekonsepta Filosofisk samtale (FS) og Tren tanken (TT) som utforskende metoder i lys av læreplanens krav om utforsking som sentral metode i grunnskolens KRLE-fag. Vi argumenterer for at vurdering av alle arbeidsmåter i KRLE må ta hensyn til de spesielle danningsutfordringene som dette faget står i, særlig lærerens balansering mellom engasjement og varsomhet. I artikkelen argumenterer vi for at både FS og TT fungerer godt på den måten. Metodekonsepta utfyller hverandre og kan begge være både avklarende og prøvende. FS kan bruke det mer fokuserte opplegget i TT til å hjelpe elevene med å holde seg til saken og å lære fagkunnskap inngående. TT kan lære av den filosofiske samtalens form og bryte med tradisjoner som hemmer egenaktivitet og kritisk tenkning. Det viktigste for bruken av disse metodene og for utforsking generelt er at aktivitetene for elevene er prøvende i vurderende mening; Elevene skal ta stilling, begrunne og vurdere.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherIKO - Kirkelig pedagogisk senteren_US
dc.relation.ispartofseriesPrismet;Årgang 73, hefte 1-2 (2022): Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectUtforskingen_US
dc.subjectArbeidsmåteren_US
dc.subjectDanningspedagogikken_US
dc.subjectFilosofien_US
dc.subjectFilosofisk dialogen_US
dc.subjectKRLE-fageten_US
dc.subjectDyp læringen_US
dc.titleAvklaring og prøving: Filosofisk samtale og Tren tanken som utforskende arbeidsmåteren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5617/pri.9700
dc.identifier.cristin2034312
dc.source.journalPrismeten_US
dc.source.volume73en_US
dc.source.issue1-2en_US
dc.source.pagenumber99-115en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal