Effekt av e-læringskurs i grunnleggende kunnskap om Early Intensive Behavioral Intervention: En scoping review og en empirisk studie
Abstract
Early Intensive Behavior Intervention (EIBI) er en effektiv og evidensbasert intervensjon for førskolebarn med ASF, som er basert på anvendt atferdsanalyse. Det er et omfattende og helhetlig opplæringstilbud. I Norge drives EIBI-opplæring i den lokale barnehagen, og barnehagepersonalet har ikke spesiell utdanning rettet mot atferdsanalyse og EIBI. Det kreves derfor omfattende opplæring på disse feltene for å sette personalet i stand til å gjennomføre denne type opplæring av barn med ASF. Opplæringen tar tid, og er dermed ressurskrevende for både de som står for opplæringen og de ansatte i barnehagene. E-læring brukes i mange tilfeller for å kunne effektivisere opplæring, ved at man kan nå ut til mange flere på kortere tid, og at man bruker mindre ressurser fra de som skal drive opplæringen. Artikkel 1 er en scoping review på effekter av e-læringskurs i atferdsanalyse. Artikkel 2 er en empirisk studie for å måle effekten av et e-læringskurs utarbeidet ved OsloMet, hvor deltakerne skulle opparbeide seg grunnleggende kunnskap om EIBI. Studien ble gjennomført gjennom et multiple baseline design over tre deltagere. Temaet i e-læringskurset er innføring i atferdsanalyse, grunnleggende kunnskap om autismespekterforstyrrelser og EIBI. Deltakerne har gjennomført flere pre-tester (baseline), post-test og en oppfølgingstest etter ca åtte uker for å sammenligne resultatene. Resultater, forslag til endring og videre forskning på tema vil bli diskutert.