dc.description.abstract | Early Intensive Behavior Intervention (EIBI) er en effektiv og evidensbasert intervensjon for førskolebarn med ASF, som er basert på anvendt atferdsanalyse. Det er et omfattende og helhetlig opplæringstilbud. I Norge drives EIBI-opplæring i den lokale barnehagen, og barnehagepersonalet har ikke spesiell utdanning rettet mot atferdsanalyse og EIBI. Det kreves derfor omfattende opplæring på disse feltene for å sette personalet i stand til å gjennomføre denne type opplæring av barn med ASF. Opplæringen tar tid, og er dermed ressurskrevende for både de som står for opplæringen og de ansatte i barnehagene. E-læring brukes i mange tilfeller for å kunne effektivisere opplæring, ved at man kan nå ut til mange flere på kortere tid, og at man bruker mindre ressurser fra de som skal drive opplæringen. Artikkel 1 er en scoping review på effekter av e-læringskurs i atferdsanalyse. Artikkel 2 er en empirisk studie for å måle effekten av et e-læringskurs utarbeidet ved OsloMet, hvor deltakerne skulle opparbeide seg grunnleggende kunnskap om EIBI. Studien ble gjennomført gjennom et multiple baseline design over tre deltagere. Temaet i e-læringskurset er innføring i atferdsanalyse, grunnleggende kunnskap om autismespekterforstyrrelser og EIBI. Deltakerne har gjennomført flere pre-tester (baseline), post-test og en oppfølgingstest etter ca åtte uker for å sammenligne resultatene. Resultater, forslag til endring og videre forskning på tema vil bli diskutert. | en_US |