Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVagle, Inger
dc.contributor.authorKarlsen, Torgeir
dc.date.accessioned2022-09-19T13:37:57Z
dc.date.available2022-09-19T13:37:57Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018962
dc.description.abstractBegrepet relevans har blitt gjennomgående i alle nye læreplaner revidert gjennom Kunnskapsløftet 2020. Med begrepet relevans, menes det at noe har betydning for en sak. Innenfor yrkesfaglig utdanning snakkes det om at noe er yrkesrelevant, altså at noe har betydning for det yrket en skal utdannes til. Som lærer er det et godt verktøy, å ha kunnskap om hvordan elevene opplever undervisningen. Og i denne sammenheng, spørsmålet om de opplever det faget som det undervises i, som relevant for det yrket de har valgt å utdanne seg til. Det var derfor interessant å gå til elevene, og undersøke deres opplevelse av undervisningen. I denne masteroppgaven er det benyttet en metodetriangulering, hvor det først ble gjennomført fem semistrukturerte intervjuer. Videre ble det gjennomført en spørreundersøkelse med 29 respondenter. Intervjuene ble gjennomført i egen skolekultur. Spørreundersøkelsen ble gjennomført blant elever på vg 2 yrkesfag ved samme skole, men i klasser jeg ikke har noen direkte tilknytning til. Resultatene viser at elevene generelt opplever den læringsaktiviteten som foregår på skolen, som relevant. Men det framkommer også områder som tas frem som mindre relevante. Det pekes på at man ved skolen ikke har oppdaterte øvingsobjekter. På den måten oppleves øvingsoppgavene mindre relevant sammenlignet med det de har opplevd gjennom praksis i bedrift. Med dette menes opplæringen, slik den knytter seg til programfagene. Når elevene, eller respondentene omtaler det de opplever som relevant i fellesfagene, knytter de det opp mot deres framtidige yrkesvalg. De ønsker at det skal være noe de får bruk for der. Eksempler kan være norsk for å skrive cv og jobbsøknad. Det kan være engelsk for å kunne lese verksted-litteratur og lignende. Samtidig beskriver de aktiviteter som omhandler deres allmenndannelse som mindre relevant. Slik som demokrati og kultur. De tar også fram skoletretthet som en vesentlig faktor for manglende motivasjon for fellesfagene. Det kan se ut som om yrkesretting av fellesfagene kan ha effekt på elevenes opplevelse av relevans i fellesfagene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesMAYP;2022
dc.subjectRelevansen_US
dc.subjectFellesfagen_US
dc.subjectProgramfagen_US
dc.subjectYrkesfagen_US
dc.subjectFordypningen_US
dc.titleElevers opplevelse av relevans i skolehverdagenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel