Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDeichman- Sørensen, Trine
dc.contributor.authorOlsen, Geir
dc.date.accessioned2022-09-19T10:28:21Z
dc.date.available2022-09-19T10:28:21Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018842
dc.description.abstractElever som starter på vg2 yrkesfag i dag, har veldig varierende bakgrunn og ulike læreforutsetninger. Noen har bakgrunn som gjør at dem har lett for å forstå verktøybruk og dermed tar praktisk læring lettere på verkstedet, de har kanskje vært med litt hjemme og skrudd, mens andre har ikke. Både media og teoretikere peker på viktigheten av at eleven får gjøre noe meningsfylt på vg2, og det er noe jeg har arbeidet for i alle år som lærer. Bestreber meg etter at elevene skal få skru på kundebiler og ikke bare modeller. Husker selv når jeg gikk på skolen og lagde sveiseøvelser som bare ble kastet når jeg var ferdig og at man aldri fikk lage et produkt som noen faktisk hadde bestilt. Men selv om elevene får gjøre samme typer jobber som dem gjør ute i YFF og som lærling så ser jeg likevel at flere ikke får seg læreplass og at utover året synker motivasjonen og faren for ikke å få læreplass blir bare større og større. Og denne frustrasjonen har jeg sett komme hos en del elever fordi dem ikke får til selv de enkleste arbeidsoppgaver fordi verktøyforståelsen sitter ikke i henda og føles dermed ikke naturlig for dem. Derfor ville jeg prøve noe så enkelt og kanskje banalt for noen, å prøve ut et undervisningsopplegg som tar sikte på at elevene blir trygge på verktøybruk og verktøyforståelse så tidlig i skoleåret som mulig. Resultatet viste at de elevene som etter hvert fikk verktøyforståelsen i henda fikk også en større faglig forståelse. De skjønte etter hvert en større sammenheng i faget, det som også var meget interessant var at dette også gjaldt i andre fag. Som dere kan lese om i resultat kapitlet så ble det markant forbedring i forståelse også i fellesfag som norsk, kroppsøving og engelsk. For å summere: Økt verktøyforståelse kan virke til å kunne bidra til dybdelæring både i eget fag og på tvers av fag.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesMAYP;2022
dc.subjectVerktøyforståelseen_US
dc.subjectMestringen_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectDybdelæringen_US
dc.subjectVeiledningen_US
dc.titleMed kroppen først: Et undervisningsforsøk med fokus på verktøybruk som base for dybdelæringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel