Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrevik, Birger (Hovedveileder)
dc.contributor.advisorBrana De Hvidsten, Blanca Estela (Biveileder)
dc.contributor.authorNayee, Mina
dc.date.accessioned2022-09-19T10:20:53Z
dc.date.available2022-09-19T10:20:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018837
dc.description.abstractI dette masterprosjektet undersøkes hvordan praksisrelaterte aktiviteter blir ivaretatt i nettundervisning på fagskolen. Med et perspektiv på livslang læring, tendensene i samfunnet og økt behov for fleksibilitet i arbeidslivet, utvikles det stadig flere nettutdanninger. Fagskolen skal tilby praksisnær undervisning, da studentenes kompetanse skal kunne tas i bruk direkte i arbeidslivet. Gjennom en kvalitativ forskningstilnærming studeres det hvordan fem lærere og fem studenter ved en fagskole, oppfatter organisering av praksisrelaterte aktiviteter og nettundervisningens relevans til arbeidslivet. Masterprosjektet tar utgangspunkt i aktuelle styringsdokumenter, tidligere forskning og et konstruktivistisk læringssyn basert på Knowles, Piaget, Vygotskij og Bandura. Med dette rammeverket diskuteres hvordan nettundervisning gir studentene kunnskap og et læringsutbytte som er relevant til yrket og profesjonsrollen de utdanner seg til. Sentrale funn i studien er at ferdighetstreninger på fagskolen gjøres på andre måter i nettundervisningen. Eksempler på slike arbeidsmetoder er problemløsende oppgaver og rollespill, som hovedsakelig allerede benyttes i stedbasert undervisning. Med nedstengte skoler grunnet COVID-19 pandemien ble kreative arbeidsmetoder anvendt i nettundervisning. Laboratorieutstyr ble sendt hjem til studenter og øvelsene ble vist av lærer eller at studenter instruerte lærer til å utføre øvelsene. Lærernes digitale kompetanse og nytenkning har vært avgjørende for valg av yrkesdidaktisk tilnærming. Hvordan praksisrelaterte aktiviteter organiseres i nettundervisningen er aktuelt for studentens helhetlige forståelse av sin fremtidige profesjonsrolle. Studentenes digitale kompetanse har en betydning for deltakelse i nettundervisning og for deres læring. God informasjon om forberedelse og selve arbeidsmetoden som skal benyttes i praksisrelaterte aktiviteter skaper engasjement og aktiv deltakelse. Lærernes synliggjøring av læringsutbyttebeskrivelsene og studentenes jevnlige refleksjon av sitt eget læringsutbytte er avgjørende for yrkesrelevansen og studentenes profesjonsforståelse. Læringsutbyttebeskrivelsene og innholdet i emnet har vært førende for å praksisrelatere nettundervisningen. Studien er et bidrag til videre utvikling av nettstudiene på fagskolenivå og andre nettstudier. Dette masterprosjektet gir grunnlag for videre undersøkelser, gjerne om arbeidslivets oppfatninger av nettstudenters kompetanse sammenliknet med stedbasert utdanning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesMAYP;2022
dc.subjectNettundervisningen_US
dc.subjectFagskolenen_US
dc.subjectLæringutbytteren_US
dc.subjectOrganiseringen_US
dc.titleFagskolens ivaretakelse av praksisrelatert arbeid i nettundervisningenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel