Bok til alle? : En undersøkelse av bibliotekarers formidlings-praksiser rettet mot personer med dysleksi
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvordan bibliotekarer, definert som ansatte i folkebibliotek, formidler litteratur til personer med dysleksi. Hovedtema er dysleksi og litteratur, sett i et universell utformings-perspektiv
Masteroppgavens empiriske materiale har fremkommet gjennom kvalitative intervjuer med 10 bibliotekarer, i én-til-én intervjuer. Kvalitativ metode er valgt for å få fram meninger, refleksjoner og erfaringer knyttet til formidling av litteratur og i møtet med personer med dysleksi.
Problemstillingen for oppgaven er:
“Hvilke praksiser og holdninger har bibliotekarer i folkebibliotek innenfor litteraturformidling rettet mot personer med dysleksi?” This master thesis examines how librarians, defined as emplyees within public libraries, mediates literature towards people with dyslexia. The main theme is dyslexia and literature, seen in context with universal design.
The thesis’ empiric material has emerged through qualitative interviews with 10 librarians, in one-to-one interviews. A qualitative method has been chosen to bring out opinions, reflections and experiences related to mediating literature and in meeting with people with dyslexia.
Problem statement for the thesis:
“What practices and attitudes does librarians in public libraries have when it comes to mediating literatur towards people with dyslexia?”.