dc.contributor.advisor | Lefdal, Else Margrethe (Hovedveileder) | |
dc.contributor.advisor | Houck, Leif Daniel (Biveileder) | |
dc.contributor.author | Løkvik, Christine | |
dc.date.accessioned | 2022-09-01T05:57:54Z | |
dc.date.available | 2022-09-01T05:57:54Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3014845 | |
dc.description.abstract | Masteroppgaven handler om faktorer som påvirker brukermedvirkning, i planlegging av kunst- og håndverksrom i nye skolebygg, samt utfordringer knyttet til prosessen. Gjennom analysen av intervjuer og drøfting av funn har jeg søkt svar på problemstillingen: Hvilke faktorer kan ha avgjørende betydning for brukermedvirkning rettet mot utforming av kunst- og håndverks rom i en plan- og byggeprosess for nye skolebygg? Funn belyses gjennom kritisk realisme som vitenskapelig ståsted. Kvalitativ metode er utgangspunkt for halvstrukturerte intervjuer av kunst- og håndverkslærere, skoleleder, brukerkoordinator og prosjektledere. Undersøkelsens mål er å finne årsaksforklaringer til: hvordan kunst- og håndverksrom prioriteres i nye skolebygg, brukernes kunnskap og forståelse av plan- og byggeprosesser, forventninger, tidlig medvirkning, tid, kommunikasjon og behov for en standard for brukermedvirkning og detaljert funksjonsbeskrivelse og kravspesifikasjon for kunst- og håndverksrom. Hensikten er å synliggjøre et behov for utvikling av området brukermedvirkning for fremtidsrettede og fleksible kunst- og håndverksrom i nye skolebygg. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | OsloMet - storbyuniversitetet | en_US |
dc.relation.ispartofseries | MEST;2022 | |
dc.title | Brukermedvirkning i en plan- og byggeprosess av nye skolebygg, med utgangspunkt i utforming av kunst- og håndverksrom) | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |