Brukermedvirkning i en plan- og byggeprosess av nye skolebygg, med utgangspunkt i utforming av kunst- og håndverksrom)
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3014845Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Masteroppgaven handler om faktorer som påvirker brukermedvirkning, i planlegging av kunst- og håndverksrom i nye skolebygg, samt utfordringer knyttet til prosessen. Gjennom analysen av intervjuer og drøfting av funn har jeg søkt svar på problemstillingen: Hvilke faktorer kan ha avgjørende betydning for brukermedvirkning rettet mot utforming av kunst- og håndverks rom i en plan- og byggeprosess for nye skolebygg? Funn belyses gjennom kritisk realisme som vitenskapelig ståsted. Kvalitativ metode er utgangspunkt for halvstrukturerte intervjuer av kunst- og håndverkslærere, skoleleder, brukerkoordinator og prosjektledere. Undersøkelsens mål er å finne årsaksforklaringer til: hvordan kunst- og håndverksrom prioriteres i nye skolebygg, brukernes kunnskap og forståelse av plan- og byggeprosesser, forventninger, tidlig medvirkning, tid, kommunikasjon og behov for en standard for brukermedvirkning og detaljert funksjonsbeskrivelse og kravspesifikasjon for kunst- og håndverksrom. Hensikten er å synliggjøre et behov for utvikling av området brukermedvirkning for fremtidsrettede og fleksible kunst- og håndverksrom i nye skolebygg.