Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohannesen, Monica
dc.contributor.authorAlbrektsen, Martin Moen
dc.date.accessioned2022-08-16T11:05:56Z
dc.date.available2022-08-16T11:05:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3012076
dc.description.abstractDen digitale utviklingen som skjer for fullt i samfunnet påvirker også skolen og dens undervisning. Denne utviklingen har i løpet av de siste årene nådd noe som er en sentral del av norske elever og læreres hverdag, nemlig læreboken. Tradisjonelt har den fysiske læreboken vært et viktig verktøy for læreren og deres undervisning av elevene. Som følge av digitaliseringen har lærebokforlag ved siden av produksjonen av tradisjonelle analoge lærebøker begynt å produsere digitale læremidler. Flere skoler velger å gå til anskaffelse av slike læremidler. Noen gjør det for å variere mellom analoge eller digitale læremidler, eller velger å gå helt over til bruk av digitale læremidler. Denne studiens formål er å undersøke hvordan lærere bruker digitale læremidler i sin undervisning, og hva lærere mener om digitale læremidler. Gjennom problemstillingen «Hvordan bruker matematikklærere på mellomtrinnet digitale læremidler i sin undervisning, og hva mener lærerne om disse læremidlene?» søker denne studien å forstå lærere sin bruk og subjektive meninger om digitale læremidler. Dette kommer frem gjennom åtte semistrukturerte intervju gjort på matematikklærere som underviser på mellomtrinnet. Disse intervjuene ble gjennomført en til en. Dette utvalget består av både kvinnelige og mannlige lærere. Disse har forskjellig utdanning og har undervist mellom 1,5 - 24 år. Resultatene i studien har blitt analysert og drøftet opp imot tidligere forskning og det teoretiske rammeverket. Rammeverket består av teorien om praksisarkitektur og den didaktiske trekanten. Funnene i studien forteller at lærerne får komme med innspill og ønsker når det gjelder anskaffelse av digitale læremidler, men at den endelige avgjørelsen gjøres av skoleledelse eller skoleeier. Videre viser funnene at lærerne bruker digitale læremidler for å læreelevene kompetansemålene i læreplanen. Dette gjøres ved bruke læremidlene for å variere undervisningen, motivere elevene og tilpasse etter elevenes nivå. Lærerne bruker også de digitale læremidlene fordi det gjør deres jobb enklere. Dette forklares med at læremidlene gjør det enklere å følge elevenes utvikling, tette kunnskapshull, enklere å tilpasse nivå og å tildele oppgaver. Lærerne mener at de digitale læremidlene kan gjøre lærernes jobb enklere og effektivisere undervisningen. At elevene mister øvelse i å regne for hånd og å sette opp oppgaver i skrivebok mener lærerne er negativt med de digitale læremidlene. Dette tror lærerne svekker den matematiske forståelsen hos elevene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectDigitale læremidleren_US
dc.subjectDigitalisering av undervisningen_US
dc.subjectTeknologi i matematikkundervisningenen_US
dc.subjectLæreres pedagogiske perspektiveren_US
dc.titleLæreres bruk av og meninger om digitale læremidleren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber69en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500::Informasjons- og kommunikasjonsteknologi: 550::Datateknologi: 551en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel