Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohannesen, Monica
dc.contributor.authorHøiås, Anne-Beth
dc.contributor.authorNybø, Ann Kristin Stustad
dc.date.accessioned2022-08-16T08:10:38Z
dc.date.available2022-08-16T08:10:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3012021
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å designe en forbedret modell for kildekritikk på mellomtrinnet, for å gi elevene styrket kildekritisk forståelse. Dette ga oss problemstillingen: På hvilken måte kan et undervisningsopplegg på mellomtrinnet designes for å styrke elevers kildekritikk? Kunnskapsløftet 2020 stiller krav til at undervisningen må innebære kritisk tenkning, digital kompetanse og lesekompetanse. Vår erfaring og tidligere forskning på dette området viser at elever har manglende kunnskaper i dette. Litteraturen viser at elever har god nytte av konkrete verktøy når de skal vurdere kilder, men at elevene ikke benytter seg av dem i særlig grad. Vi så derfor på eksisterende modeller for kildekritikk som alle var ganske eller svært omfattende, og designet en enklere modell kalt H&H-modellen, med kun designelementene Hvem og hvorfor. Denne studien har benyttet en designvitenskapelig tilnærming, med spesiell vekt på March og Smiths rammeverk for designvitenskap. Av metode har det blitt brukt aksjonsforskning i tre sykluser med fire faser i hver; problemidentifisering, datainnsamling, refleksjon og løsning. Designet ble utviklet og revidert på bakgrunn av tilbakemeldinger og observasjon av et strategisk utvalg med 19 elever på 6.trinn. Aksjonsforskningen foregikk i elevenes vanlige skolemiljø, og forskningen har sett på hvordan et undervisningsopplegg for kildekritikk for mellomtrinnselever kan designes gjennom den stillasbaserte undervisningsmetoden IRT-modellen (Internet Reciprocal Teaching model). Flere elever ga uttrykk for at selv bare med designelementene Hvem og hvorfor, tar kildekritikk for lang tid. Men hvis de følte de trengte å sjekke en kilde var det flere som ga uttrykk for at H&H-modellen kunne være til god hjelp. Gjennom hele prosessen observerte vi at elevene falt tilbake til gamle vaner, og kun brukte H&H-modellen på oppfordring eller dersom de var usikre på om de kunne stole på kilden. Observasjonen viste også at det var utfordrende for disse elevene å forstå hva vi mente med hvorfor-elementet, altså intensjonen bak teksten. Når vi vet at kildekritikkverktøy hjelper elevene å bli mer kildekritiske, finner vi at H&H-modellen er et nyttig verktøy i sin enkelthet, spesielt i den grunnleggende opplæringen. Men for å få et godt undervisningsdesign må det stillasbygges rundt modellen med tydelig modellering, gjentakelser og samarbeidsoppgaver slik at elevene får flere erfaringer.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this study has been to design an improved model of source criticism for the intermediate level, to give students strengthened source-critical understanding. This gave us the research question: In what way can a teaching program at the intermediate level be designed to strengthen students' source criticism? Kunnskapsløftet 2020 requires that teaching must involve critical thinking, digital competence and reading competence. Our experience and previous research done in this area shows that students have a lack of knowledge in this. The literature shows that students benefit from specific tools when assessing sources, but that students do not use them much. We therefore looked at existing models for source criticism, all of which were fairly or very comprehensive, and designed a simpler model called the H&H model, with only the design elements Who and why (Hvem and hvorfor in Norwegian). This study has used a design science approach, with special emphasis on March and Smith's framework for design science. By method, action research has been used in three cycles with four phases in each; problem identification, data collection, reflection and solution The design was developed and revised on the basis of feedback and observation of a strategic selection of 19 students in 6th grade. The action research took place in the class' usual school environment, and the research has looked at how a teaching plan for source criticism for middle school students can be designed through the scaffolding-based teaching method IRT model (Internet Reciprocal Teaching model). Several students expressed that even with only the design elements Who and why, source criticism takes too long. But if they felt they needed to check a source, there were several students who expressed that the H&H model could be of great help. Throughout the process, we observed that the students fell back into old habits, and only used the H&H model at request or if they were unsure whether they could trust the source. The observation also showed that it was challenging for these students to understand what we meant by the why element, the intention behind the text. Knowing that source criticism tools help students become more source critical, we found that the H&H model is a useful tool in its simplicity, especially in basic education. But to get a good teaching design, scaffolding must be built around the model with clear modelling, repetitions and collaborative tasks so that the students get more experiences.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectKildekritikken_US
dc.subjectMellomtrinneten_US
dc.subjectUndervisningsmodelleren_US
dc.subjectUndervisningsdesignen_US
dc.subjectAksjonsforskningen_US
dc.subjectVitenskapsdesignen_US
dc.subjectGrunnskoleen_US
dc.subjectKildekompetanseen_US
dc.subjectKritisk lesingen_US
dc.titleDesign av en undervisningsmodell for kildekritikk på mellomtrinneten_US
dc.title.alternativeDesign of a teaching model for source criticism at the intermediate levelen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber63en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel