Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEngen, Bård Ketil
dc.contributor.authorHagen, Astri
dc.date.accessioned2022-08-15T13:25:07Z
dc.date.available2022-08-15T13:25:07Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3011928
dc.description.abstractDigital kompetanse i montessoripedagogikken er et tema det finnes svært lite forskning rundt. I den offentlige skolen legges det føringer for arbeid med digitale ferdigheter gjennom Læreplan for kunnskapsløftet 2020 og fokuset på digitale ferdigheter som en av de fem grunnleggende ferdighetene, men finnes det slike føringer for utvikling av digital kompetanse i Læreplan for montessoriskolen 2020? Digital kompetanse er et vidt begrep som tar for seg en rekke elementer innen digitale ferdigheter og kompetanser, men hvilke ferdigheter tilegner montessorilæreren elever og lærere som er digitalt kompetente? Og hvordan jobber de for å oppnå digital kompetanse? I denne oppgaven har jeg tatt utgangspunkt i spørsmålene som er stilt over for å danne min problemstilling: I hvilken grad legger Læreplan for montessoriskolen føringer for utvikling av elevers digitale kompetanser, og hvordan tilrettelegger lærere i montessoriskolen for digitale kompetanser hos elevene? For å finne svar på problemstillingen har jeg gjennomført kvalitative undersøkelser i form av dokumentanalyse og intervjuer. Funn i undersøkelsen viser at montessorilæreplanen legger føringer for arbeidet med digitale kompetanser, men føringene er mer hjelpemidler for at skolene selv kan danne retningslinjer for hvordan det digitale arbeidet skal gjennomføres. Gjennom diskusjon og refleksjon kan retningslinjer for skolen dannes. Gjennom data samlet i intervjuene kan det likevel se ut som at denne informasjonen ikke når frem til alle montessoriskoler og lærere. Arbeidet med digitale kompetanser i skolen blir derfor preget av den individuelle lærers interesser og kompetanser. Dette kan skape store variasjoner både i hvilke digitale ressurser elevene får opplæring i og hvor utstrakt fokuset på digitale kompetanser er.en_US
dc.description.abstractDigital competence in the montessori pedagogy is a subject in which there is very little research. In public school, guidelines are laid for working with digital skills through the curriculum, the Knowledge Promotion 2020. In the curriculum digital skills are presented as one of the five basic skills that teachers should focus on in their teaching. But are there any guidelines like this in the Curriculum for the Montessori School 2020? Digital competence is a broad concept that addresses several elements within digital skills and competences, but what skills does the Montessori teacher acquire for students and teachers who are digitally competent? And how do they work to achieve digital competence? In this thesis, I have taken my starting point from the questions that are asked above in order to form my research question: To what extent does the Curriculum for the Montessori school provide guidelines for the development of students' digital competencies, and how do teachers in the Montessori school facilitate digital competencies among the students? To seek answers to the research question I have conducted qualitative research in the form of document analysis and interviews. Findings in the study show that the Montessori curriculum provides guidelines for the training in digital competencies, but the guidelines are more of a toolbox for teachers to take autonomy themselves over how it should be delivered. Through discussion and reflection school guidelines may be facilitated. But the data collected in the interviews implies that this information does not reach all Montessori schools and teachers. The work with digital competencies in the school therefore is characterized by the individual teacher's interests and competence. This can cause large variations both in choosing which digital resources the students use and how extensive the focus on digital competencies are.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectDigital kompetanseen_US
dc.subjectMontessoripedagogikken_US
dc.subjectDigitale verktøyen_US
dc.subjectDigital literacyen_US
dc.subjectMontessori, Mariaen_US
dc.titleDigital kompetanse i montessoripedagogikkenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber90en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel