Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLeikny, Øgrim
dc.contributor.authorBerge, Einar Altern
dc.date.accessioned2022-08-15T12:26:14Z
dc.date.available2022-08-15T12:26:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3011896
dc.description.abstractForskningsfeltet CSCL (computer supported collaborative learning) ser på samhandling og læring gjennom digitale plattformer. Arbeidsplasser må legge til rette for at de digitale plattformene støtter opp og bidrar til at ansatte samarbeider, deler kunnskap og utvikler seg og sine kollegaer. I denne masteroppgaven fokuserer vi på digital kunnskapsdeling i bedrifter. Vi bruker gruppekognisjon (small-group cognition) og artikulasjonsarbeid (articulation work) som utgangspunkt når vi besvarer problemstillingen: «Hvordan påvirker digitale plattformer kunnskapsdeling i bedrifter, og har det skjedd endringer av praksis hos ansatte gjennom koronapandemien?» Gjennom en kvalitativ tilnærming har vi ved hjelp av et forberedelsesskjema og semi-strukturerte intervjuer, undersøkt hvordan fem ansatte i ulike bedrifter samarbeider i grupper og deler kunnskap gjennom digitale plattformer. Vi undersøker hvordan det å gå fra kjente måter å samarbeide på, over til heldigitale løsninger i koronapandemien kan være med på å endre deres praksis. I diskusjonen har vi tatt utgangspunkt i distance framework for å drøfte digital kunnskapsdeling over avstand. Distance framework rammer inn artikulasjonsarbeid og gruppekognisjon for å sammenlikne samarbeidspraksisen før, under og etter koronapandemien. Undersøkelsen viser at ansattes vante interaksjonsområder (steder hvor kunnskapsdeling vanligvis oppstår), er utfordrende å få til over avstand. Utfordringer i videomøter er blant annet: Passivitet, fravær av mimikk, kroppsspråk og evnen til å bevege seg i rommet, i tillegg til vanskeligheter med å gjennomføre av kreative prosesser og problemløsningsoppgaver. Det å samarbeide skriftlig og være «klare til samarbeid» på digitale plattformer har sammenheng med: Hva, hvordan og når forespørsler kommer og ansattes tilknytning til teamet. Verbal dialog foretrekkes fremfor skriftlig for å skape et felles grunnlag og øke motivasjonen for samarbeid. Samarbeidspraksis og kunnskapsdeling over avstand utfordres også ved ulik praksis i bruken av digitale plattformer, og fravær av uformelle samtaler på arbeidsplassen.en_US
dc.description.abstractCSCL (computer supported collaborative learning) as a research field focuses on interaction and learning through digital platforms. Companies must facilitate the use of digital platforms to support their employees in collaboration to develop themselves and their colleagues in work related tasks. In this master's thesis, we focus on digital knowledge sharing in companies. We use small-group-cognition and articulation to answer our overriding issue: "How do digital platforms affect knowledge sharing in companies, and have there been changes in employee’s collaboration practices through the corona pandemic?" We have used a qualitative approach. This has been conducted through a preparation form and semi-structured interviews. We have investigated how five employees in different companies collaborate in groups and share knowledge through digital platforms. We’ll see if the transition from known ways of collaborating to all-digital solutions through the corona pandemic changes their practice. In the discussion, we are using the distance framework for discussing digital knowledge sharing over distance. Distance framework is used to frame the concepts of articulation work and group-cognition so we can compare collaboration practices before, during and after the coronary pandemic. Data gathered shows that known sequential small-group interactions (places where knowledge sharing normally occurs), are challenging to conduct over distance. Challenges in video meetings include passivity, absence of facial expressions, body language and the ability to show and tell physically. In addition to this, employee’s experience difficulties in carrying out problem-solving tasks and creative processes. When writing on digital platforms, collaboration readiness is related to: What, how and when requests come, and employees' affiliation with the team. Verbal dialogue is preferred to create a common ground and increase motivation for collaboration. Collaborative practice and knowledge sharing over distance are also challenged by different practices in the use of digital platforms, and the absence of informal conversations in the workplace.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectComputer supported collaborative learningen_US
dc.subjectComputer supported cooperative worken_US
dc.subjectArtikulasjonsarbeiden_US
dc.subjectGruppekognisjonen_US
dc.subjectDigitale plattformeren_US
dc.subjectKunnskapsdelingen_US
dc.subjectBedrifteren_US
dc.subjectInteraksjonsområderen_US
dc.subjectCovid-19en_US
dc.titleDigital kunnskapsdeling i bedrifter. Erfaringer fra en pandemi - Gruppetenkning og artikulasjonsarbeiden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber86en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500::Informasjons- og kommunikasjonsteknologi: 550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel