Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAure, Venke
dc.contributor.advisorEgg-Tverbakk, Camilla
dc.contributor.authorPater, Dagmara Maria
dc.date.accessioned2022-03-14T10:15:40Z
dc.date.available2022-03-14T10:15:40Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2985002
dc.description.abstractInspirert av Nasjonalmuseets bruk av filosofisk samtale i kunstformidlingen til elever spør jeg om det er mulig å utvide dette konseptet ved bruk av estetiske virkemidler. For å besvare spørsmålet har jeg gjort et litteratursøk for å finne aktuelle øko-filosofiske kunstprosjekter. Jeg velger tre prosjekter og analyserte disse nærmere for å finne eventuelle fellestrekk. Jeg finner fire estetiske aspekter som går igjen i disse kunstprosjektene og som jeg velger som estetiske kategorier. Det er sanselighet, perspektivveksel, potensialitet og mobilisering av ansvar. Jeg undersøker disse nærmere ved å finne ut hvordan de er forankret i kunstteorien, og om en teoretisk vurdering kan si oss noe om deres potensialer for den filosofiske samtalen. For å prøve ut om kategoriene lar seg bruke praktisk i form av aktiviteter utvikler jeg et prosjektdesign med ungdommer som gjennomføres på to klasseturer i naturen. Turen representerer en kombinasjon av aktiviteter basert på kunstkategoriene og elementer av tradisjonell filosofisk samtale. Ved hjelp av aksjonsforskning med feltnotater og ikke-deltagende observasjon kommer jeg fram til min empiri. Undersøkelsen viste at de estetiske kategoriene i form av aktiviteter skapte stort engasjement om naturtemaet og tillit til medelevene i den filosofiske samtalen som fulgte. Det kan konkluderes med at sanselighet, perspektivveksel, potensialitet og mobilisering av ansvar bringer inn i den filosofiske samtalen en kvalitativ merverdi ved at de åpner nye innganger til refleksjon. Undersøkelsen viser at kunsten kan bidra med estetiske potensialer til den filosofiske samtalen, at prosjektet er gjennomførbart og at bruk av kunstneriske virkemidler gir deltakerne en kvalitativt annerledes opplevelse som speiler seg i stemningen og engasjementet til ungdommene. Tilliten som oppstår har en positiv virkning på den etterfølgende filosofiske samtalen. Det ligger et stort potensial i de estetiske kategoriene, men konseptet må videreutvikles for å finne den rette balansen mellom aktiviteter og samtale.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesMEST;2021
dc.subjectEstetikken_US
dc.subjectKunsten_US
dc.subjectØkologien_US
dc.subjectPedagogikken_US
dc.subjectMiljølæreen_US
dc.subjectUngdomen_US
dc.subjectTeorien_US
dc.titleØko-estetisk refleksjon i praksis: Hvilken rolle kan kunst spille i den øko-filosofiske samtalen med ungdom.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel