Adopsjon av dataanalyser (Audit Data Analytics) i norske revisjonsselskaper: teknologisk, organisatorisk, miljømessig og psykologisk kontekst
Master thesis
Submitted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2982978Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Gjennom syv semistrukturerte dybdeintervjuer undersøker vi faktorer innenfor teknologisk, organisatorisk, miljømessig og psykologisk kontekst, som kan påvirke adopsjon av dataanalyser i revisjon. Fokuset er rettet mot store norske revisjonsselskaper. Informantene velges ut på bakgrunn av deres kunnskap innenfor revisjon og teknologi. Vi finner frem til at faktorene som påvirker adopsjon av dataanalyser mest er finansiell beredskap, tilgjengelighet av standardiserte data, regulatorisk rammeverk, konkurranse, kompetanse, støtte fra ledelsen, og psykologi. Through seven semi-structured in-depth interviews, we examine factors within the technological, organizational, environmental and psychological context that can influence the adoption of audit data analytics. We are focusing on large Norwegian auditing companies. The informants are selected based on their knowledge in auditing and technology. Our study identifies that financial readiness, availability of standardized data, regulatory framework, competition, competence, top management support and psychology have the greatest impact on the adoption of data analytics.