Praksisstudienes betydning for utvikling av sykepleieridentitet
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2981417Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Artikkelen: Forståelse av egen sykepleieridentitet er viktig for bevisstgjøring av egen yrkespraksis, og praksiserfaringen i utdanningen er en sentral del av hvordan studentene utvikler seg som sykepleiere.
Refleksjonsoppgaven: Gjennomføringen av fokusgruppeintervjuene ga refleksjoner rundt betydningen av egen forforståelse, gruppedynamikk og forberedelser til fokusgruppene.
Hensikt: Artikkelen: Å utforske sykepleierstudenters erfaringer med praksisstudienes betydning for utvikling av egen sykepleieridentitet.
Refleksjonsoppgaven: Å reflektere over egne erfaringer, samt diskutere styrker og svakheter for validitet knyttet til planlegging og gjennomføring av fokusgruppeintervjuene.
Teoretisk forankring: Artikkelen: Yrkesidentitet, veiledning.
Refleksjonsoppgaven: Forforståelse, validitet, fokusgrupper.
Metode: Artikkelen: Kvalitativt design med fokusgruppeintervjuer. Analysemetoden er Malteruds systematiske tekstkondensering.
Refleksjonsoppgaven: En litteraturstudie.
Resultater: Artikkelen: Studentens sykepleieridentitet påvirkes av forholdet mellom student og veileder i praksis, hvor veileder er et viktig forbilde. Studenten opplever også et misforhold mellom teori og praksis som er forvirrende for utviklingen av sin sykepleieridentitet.
Refleksjonsoppgaven: Resultatene i refleksjonsoppgaven er delt inn i tre kategorier; gruppedynamikk, moderators rolle, og planlegging og forberedelse til fokusgrupper.
Konklusjon: Artikkelen: Studentenes sykepleieridentitet formes både av det relasjonelle og rammebetingelser de opplever i praksis. For studentene er det viktig at veiledningskompetanse hos veileder prioriteres for å skape refleksjon over påvirkningen veileder har på studentenes utvikling som sykepleiere. Studentene bør også forberedes på innholdet og det opplevde misforholdet mellom teori og praksis.
Refleksjonsoppgaven: Min manglende erfaring som moderator er en svakhet for validiteten i studien, men refleksjon over egen forforståelse og strukturert planlegging i forkant av fokusgruppene styrket studiens validitet.