• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Health Sciences
  • HV - Master Theses
  • HV - Master i Empowerment og helsefremmende arbeid
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Health Sciences
  • HV - Master Theses
  • HV - Master i Empowerment og helsefremmende arbeid
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Praksisstudienes betydning for utvikling av sykepleieridentitet

Berg, Kristin Louise
Master thesis
Published version
Åpne
Embargo 2026-09-16-berg-mapo2021.pdf (Låst)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2981417
Utgivelsesdato
2021
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • HV - Master i Empowerment og helsefremmende arbeid [63]
Sammendrag
Bakgrunn: Artikkelen: Forståelse av egen sykepleieridentitet er viktig for bevisstgjøring av egen yrkespraksis, og praksiserfaringen i utdanningen er en sentral del av hvordan studentene utvikler seg som sykepleiere.

Refleksjonsoppgaven: Gjennomføringen av fokusgruppeintervjuene ga refleksjoner rundt betydningen av egen forforståelse, gruppedynamikk og forberedelser til fokusgruppene.

Hensikt: Artikkelen: Å utforske sykepleierstudenters erfaringer med praksisstudienes betydning for utvikling av egen sykepleieridentitet.

Refleksjonsoppgaven: Å reflektere over egne erfaringer, samt diskutere styrker og svakheter for validitet knyttet til planlegging og gjennomføring av fokusgruppeintervjuene.

Teoretisk forankring: Artikkelen: Yrkesidentitet, veiledning.

Refleksjonsoppgaven: Forforståelse, validitet, fokusgrupper.

Metode: Artikkelen: Kvalitativt design med fokusgruppeintervjuer. Analysemetoden er Malteruds systematiske tekstkondensering.

Refleksjonsoppgaven: En litteraturstudie.

Resultater: Artikkelen: Studentens sykepleieridentitet påvirkes av forholdet mellom student og veileder i praksis, hvor veileder er et viktig forbilde. Studenten opplever også et misforhold mellom teori og praksis som er forvirrende for utviklingen av sin sykepleieridentitet.

Refleksjonsoppgaven: Resultatene i refleksjonsoppgaven er delt inn i tre kategorier; gruppedynamikk, moderators rolle, og planlegging og forberedelse til fokusgrupper.

Konklusjon: Artikkelen: Studentenes sykepleieridentitet formes både av det relasjonelle og rammebetingelser de opplever i praksis. For studentene er det viktig at veiledningskompetanse hos veileder prioriteres for å skape refleksjon over påvirkningen veileder har på studentenes utvikling som sykepleiere. Studentene bør også forberedes på innholdet og det opplevde misforholdet mellom teori og praksis.

Refleksjonsoppgaven: Min manglende erfaring som moderator er en svakhet for validiteten i studien, men refleksjon over egen forforståelse og strukturert planlegging i forkant av fokusgruppene styrket studiens validitet.
Utgiver
OsloMet - storbyuniversitetet
Serie
MAPO;2021

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit