Stimuluskontroll i språkopplæring–En innføring
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA). 2021, 48 (2), 295-324. http://www.nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=986Abstract
Et overordnet mål med denne artikkelen er å tilby en oversikt over prosedyrer for å etablere stimuluskontroll for å styrke verbal atferd, samt oppmuntre til videre forskning innen stimuluskontroll og etablering av verbal atferd. Barn med forsinket utvikling har ofte store utfordringer knyttet til å etablere språk eller verbal atferd. Derfor er det avgjørende å introdusere effektiv språktrening så tidlig som mulig. Språktrening innebærer i stor grad etablering av stimuluskontroll i form av enkle- og komplekse diskriminasjoner, inkludert kompounde diskriminasjoner. Først, gis det en innføring i hva stimuluskontroll er og hvordan stimuluskontrollteknologi kan anvendes for å etablere verbal atferd. Videre beskrives noen mulige løsninger når stimuluskontroll viser seg vanskelig å etablere eller er hindret, som for eksempel når fenomenet overskygging og blokkering beskriver problemet. Til sist beskrives noen effektive prosedyrer basert på stimuluskontrollteknologi for å etablerere grunnleggende verbale operanter, slik som mand, ekkoikk, tact og intraverbal, samt hvordan generativ språklæring kan etableres. Nøkkelord: stimuluskontroll, diskriminasjonstrening, verbal atferd, prosedyrer for å etablere verbal atferd, generativ språklæring An overall goal of this paper is to offer an overview of procedures to establish stimulus control to strengthen verbal behavior, as well as encourage further research on stimulus control and the establishment of verbal behavior. Children with developmental delays often show major challenges in acquiring language or verbal behavior. Therefore, it is crucial to introduce effective language training as early as possible. Language training largely involves establishing stimulus control in the form of simple and complex discriminations, including compound stimulus control. First, we show how stimulus control can be applied to establish verbal behavior. Second, we propose some possible solutions to difficulties with the establishment of stimulus control, such as when overshadowing and blocking describe the phenomena. Finally, we describe some effective procedures based on stimulus control technology to establish basic verbal operants, such as mand, echoic, tact, and intraverbal, as well as how generative language learning can be established. Key words: stimulus control, discrimination training, verbal behavior, procedures to establish verbal behavior, generative language learning