Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPharo, Nils
dc.contributor.authorTöpfer, Katharina
dc.date.accessioned2022-02-16T13:12:13Z
dc.date.available2022-02-16T13:12:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2979397
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar utgangpunkt i problemstillingen På hvilke måter og i hvilken grad driver UH-biblioteker i Norge med forskningsformidling per i dag? og undersøker ved hjelp av et spørreskjema hvilke formidlingstiltak akademiske biblioteker i Norge jobber med. Kartleggingen gir et overordnet innblikk i både samarbeid med de ulike aktører og hvilke hindre som finnes i forbindelse med formidlingstiltakene. Metode: Studien baserer seg på en kvantitativ, semistrukturert spørreundersøkelse som ble sendt til 121 UH-biblioteker. Hovedfunn: I denne studien deltok 55 biblioteker. Flertallet av respondentene jobber formelt med forskningsformidling, men i ulik grad. Forskjellene er begrunnet bibliotekene sine ulike ressurser og organisatoriske forhold ved det enkelte bibliotek. UH-bibliotekene i Norge støtter hovedsakelig primærmålgruppens arbeid innen forskningsformidling og derfor rettes formidlingsaktivitetene mot målgrupper som har bruk for kunnskapen. Konklusjon: Masteroppgaven avslutter med følgende konklusjon: Universitets- og høgskolebibliotekene i Norge formidler ansattes forskning i stor grad forskerintern og brukerrettet, og i mindre grad allmennrettet.en_US
dc.description.abstractThis master thesis seeks to answer the research question “In which ways and to what extent do academic libraries in Norway currently work with scientific dissemination?” and maps out the different activities of scientific dissemination at Norwegian university- and college libraries. The survey also maps out in which alliances academic libraries work and what obstacles they meet. Method: This study is conducted by a quantitative web-based and semi-structured questionnaire which recruited 121 academic libraries. Major findings: 55 respondents participated in this non-representative study which showed more than half of the participants’ libraries officially work with scientific dissemination. However, the extent varies with resources and other conditions applying for each individual institution. The study shows that most of the libraries’ dissemination is a support for researchers, thus their activities are majorily directed towards scientists and users of the information. Conclusion: Academic libraries in Norway work mostly with scientific dissemination towards a scientific audience and user groups that aim for innovation, but to a lesser degree to the public.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectForskningsformidlingen_US
dc.subjectAktiv formidlingen_US
dc.subjectFormidlingsaktiviteteren_US
dc.subjectScientific disseminationen_US
dc.subjectAcademic librariesen_US
dc.subjectLibrary rolesen_US
dc.titleUniversitets- og høgskolebibliotekenes rolle i forskningsformidling. En kvantitativ studie som kartlegger UH-bibliotekenes formidlingstiltak i Norgeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber115en_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Library and information science: 320::Information politics: 322en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel