Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSigaard, Anna Schytte
dc.contributor.authorBerg, Lisbeth Løvbak
dc.contributor.authorKlepp, Ingun Grimstad
dc.date.accessioned2022-01-26T07:16:28Z
dc.date.available2022-01-26T07:16:28Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-82-7063-538-2
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2839326
dc.description.abstractThis report gives an overview of the market for alternative wool products with the perceived potential to be made using vacant wool. The work is based on a desktop study and interviews with manufacturers and distributors, focusing on products made of wool and their qualities. The report is the second deliverable from work package 2 of the WOOLUME project. The main goal of WOOLUME is to explore different ways of using wool from the Polish Mountain Sheep to achieve better utilisation of resources and value creation. Producers were identified that use wool as a material for products in the following categories: cultivation, soil improvement, insulation and personal hygiene as well as other new and alternative wool products. Findings show a range of products that take advantage of the many properties of wool, both aesthetic and technical. They also show that wool has the potential to replace synthetic materials in several applications and create truly circular products when treated in a way that preserves biodegradability. Though Merino wool dominates the wool market, several producers make use of other, local wool qualities and the interest for using the vacant wool, often discarded as a mere by-product of meat and dairy production, is growing. However, there is further potential for optimising resource utilisation in using vacant wool, in particular, non-spinnable wool with a higher fibre thickness, in products where the fineness and spinnability of merino wool are not required.en_US
dc.description.abstractDenne rapporten gir en oversikt over markedet for ullprodukter med et potensiale til å bli laget av underutnyttet ull. Arbeidet er basert på en skrivebordsundersøkelse og intervjuer med produsenter og distributører, med fokus på ullprodukter og kvalitetene til disse. Rapporten er den andre leveransen i arbeidspakke 2 i WOOLUME prosjektet. Hovedmålet til WOOLUME er å utforske om ull fra polske fjellsauer kan bli brukt for å oppnå bedre ressursutnyttelse og verdiskapning. Produsentene som ble identifisert brukte ull i følgende kategorier produkter: dyrking, jordforbedring, isolasjon og personlig hygiene, så vel som andre nye og alternative ullprodukter. Funnene viser en rekke produkter som utnytter ullens mange ulike egenskaper, både de estetiske og tekniske. De viser også at ull har potensialet til å erstatte syntetiske materialer i flere bruksområder og dermed skape virkelig sirkulære produkter, såframt ullen er behandlet på en måte som bevarer dens biologiske nedbrytbarhet. Selv om merinoull dominerer markedet, utnytter flere produsenter andre kvaliteter og lokale raser og interessen for å bruke underutnyttet ull, ofte kastet fordi det anses kun å være et biprodukt av kjøtt- og melkeproduksjon, er voksende. Likevel er det videre muligheter for å optimalisere ressursutnyttelse ved å bruke underutnyttet ull, spesielt ikke spinnbar ull med høyere fibertykkelse, i produkter der hvor finheten og spinnbarheten til merinoull ikke er nødvendig.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherConsumption Research Norway (SIFO), OsloMeten_US
dc.relation.ispartofseriesReport;18-2021
dc.subjectwoolen_US
dc.subjectresource utilisationen_US
dc.subjectwoolumeen_US
dc.subjectsustainabilityen_US
dc.subjectcircular economyen_US
dc.subjectproduct innovationen_US
dc.titleWOOLUME: Potential new products from vacant woolen_US
dc.typeReporten_US
dc.source.pagenumber45en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel