Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorArntzen, Erik
dc.contributor.authorHalvorsen, Lars Rune
dc.contributor.authorEilifsen, Christoffer
dc.date.accessioned2022-01-06T14:04:19Z
dc.date.available2022-01-06T14:04:19Z
dc.date.created2021-12-14T09:40:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationNorsk Tidsskrift for Atferdsanalyse. 2021, 48(2)en_US
dc.identifier.issn0809-781X
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2836388
dc.description.abstractTo eksperimenter undersøkte om antall trials under trening med en lineær serie (LS) treningsstruktur påvirket respondering i henhold til stimulusekvivalens. I Eksperiment 1 var 30 voksne forsøkspersoner fordelt i tre grupper, med 10 i hver gruppe. Alle treningsblokkene inneholdt henholdsvis 18 trials1 (Gruppe 1), 36 trials (Gruppe 2), og 54 trials (Gruppe 3). I Eksperiment 2 ble 24 forsøkspersoner fordelt i grupper som lignet de i Eksperiment 2, men her var økningen i antall trials introdusert i en treningsblokk uten programmerte konsekvenser. For begge eksperimentene inneholdt testblokken testtrials og baselinetrials uten programmerte konsekvenser. Resultatene viste at antall forsøkspersoner som responderte i henhold til stimulusekvivalens var to i Gruppe 1, fire i Gruppe 2, og fem i Gruppe 3 for Eksperiment 1 og to, tre og fem for de tilsvarende gruppene i Eksperiment 2. Resultatene fra Eksperiment 1 og 2 antyder at den avgjørende variabelen for emergens av ekvivalensklasser er antall trials og ikke antall programmerte konsekvenser. Reaksjonstidsdataene er vist kun fra Eksperiment 1, og disse reflekterte ikke variasjoner i antallet av baselinetrials i treningsblokkeneen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk Atferdsanalytisk Foreningen_US
dc.titleRespondering i henhold til stimulusekvivalens som en funksjon av antall trials vs. antall programmerte konsekvenser i etablering av baselinerelasjoneneen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1968084
dc.source.journalNorsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA)en_US
dc.source.volume48en_US
dc.source.issue2en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Utviklingspsykologi: 265en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Kognitiv psykologi: 267en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel