Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPharo, Nils
dc.contributor.advisorSivertsen, Gunnar
dc.contributor.authorFossum, Lone Wanderås
dc.date.accessioned2022-01-06T13:08:19Z
dc.date.available2022-01-06T13:08:19Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2836372
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan mellomledere bruker publiseringsindikatoren på individnivå og hvilke holdninger de har til en slik praksis. Casestudien tar for seg OsloMet, hvor jeg har gjennomført en dokumentanalyse og 23 dybdeintervjuer med administrative og faglige ledere ved institusjonen. Formålet med studien er å kartlegge lokal bruk av publiseringsindikatoren på individnivå og skape et forskningsbasert grunnlag for videre diskusjon om hensiktsmessig bruk. Undersøkelsen viser at praksis varierer mellom fagmiljø, enheter og ledere. Studien stemmer overens med funn som er gjort tidligere, men bidrar også med å presentere nye funn, og funn som motstrider tidligere forskning. Blant annet viser studien, i motsetning til tidligere forskning, at ledere innen humaniora ikke tillegger publiseringsindikatoren mer betydning enn ledere ved andre fagområder, men heller mindre. Undersøkelsen viser også at lederne er tydelig på at de ønsker en forskningskultur som bygger på samarbeid fremfor konkurranse, men at flesteparten likevel bruker publiseringsindikatoren til blant annet resultatbasert tildeling av FoU-tid.en_US
dc.description.abstractLocal use of the Norwegian publication indicator at universities and university colleges is one of the main challenges with the indicator. This thesis research how leaders use the Norwegian publication indicator on an individual level and their attitude toward such use. The case study is based on Oslo Metropolitan University, where I conducted an analysis of policy documents and 23 in-depth interviews with administrative and academic leaders. The purpose of this study is to identify local use of the indicator and create a research-based foundation for further discussion about appropriate use. The study show that use varies among academic communities, entities within Oslo Metropolitan University and leaders as individuals. Therefore, is fits with the previous research, but it also contributes with new and conflicted findings. Contrary to previous research, the study shows that leaders in the humanities do not attach more importance to the publication indicator than leaders in other areas, but rather less. The leaders are clear that they want a research culture that is based on collaboration rather than competition. Yet most use the publication indicator for, among other things, results-based allocation of research time.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet – storbyuniversiteteten_US
dc.subjectPubliseringsindikatoren_US
dc.subjectForskningsevalueringen_US
dc.subjectDORAen_US
dc.subjectOslometen_US
dc.titleMellom incentiv og individ – leders bruk og holdninger til publiseringsindikatoren : Studie av holdninger til og bruk av publiseringsindikatoren på individnivå ved OsloMet – storbyuniversiteteten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel