Mellom incentiv og individ – leders bruk og holdninger til publiseringsindikatoren : Studie av holdninger til og bruk av publiseringsindikatoren på individnivå ved OsloMet – storbyuniversitetet
Master thesis
Submitted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2836372Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven undersøker hvordan mellomledere bruker publiseringsindikatoren på
individnivå og hvilke holdninger de har til en slik praksis. Casestudien tar for seg OsloMet,
hvor jeg har gjennomført en dokumentanalyse og 23 dybdeintervjuer med administrative og
faglige ledere ved institusjonen. Formålet med studien er å kartlegge lokal bruk av
publiseringsindikatoren på individnivå og skape et forskningsbasert grunnlag for videre
diskusjon om hensiktsmessig bruk. Undersøkelsen viser at praksis varierer mellom fagmiljø,
enheter og ledere. Studien stemmer overens med funn som er gjort tidligere, men bidrar også
med å presentere nye funn, og funn som motstrider tidligere forskning. Blant annet viser
studien, i motsetning til tidligere forskning, at ledere innen humaniora ikke tillegger
publiseringsindikatoren mer betydning enn ledere ved andre fagområder, men heller mindre.
Undersøkelsen viser også at lederne er tydelig på at de ønsker en forskningskultur som
bygger på samarbeid fremfor konkurranse, men at flesteparten likevel bruker
publiseringsindikatoren til blant annet resultatbasert tildeling av FoU-tid. Local use of the Norwegian publication indicator at universities and university colleges is one
of the main challenges with the indicator. This thesis research how leaders use the Norwegian
publication indicator on an individual level and their attitude toward such use. The case study
is based on Oslo Metropolitan University, where I conducted an analysis of policy documents
and 23 in-depth interviews with administrative and academic leaders. The purpose of this
study is to identify local use of the indicator and create a research-based foundation for further
discussion about appropriate use. The study show that use varies among academic
communities, entities within Oslo Metropolitan University and leaders as individuals.
Therefore, is fits with the previous research, but it also contributes with new and conflicted
findings. Contrary to previous research, the study shows that leaders in the humanities do not
attach more importance to the publication indicator than leaders in other areas, but rather
less. The leaders are clear that they want a research culture that is based on collaboration
rather than competition. Yet most use the publication indicator for, among other things,
results-based allocation of research time.